بالا بردن تمرکز

بالا بردن تمرکز

افزایش تمرکز در مطالعه و فعالیت های روزانه یکی از عوامل اصلی موفقیت هر فرد است زمانی که شما تمرکز بالایی برای مطالعه داشته باشید مطلب را بهتر و سریع تر یاد می گیرید و دائما حواستان به دور و اطراف پرت نمی شود. در این مطالب 6 راهکار برای افزایش تمرکز به شما خواهم گفت که با استفاده از این راهکار ها تمرکز بالاتری داشته باشید.

داشتن تفکر مثبت

هنگامی که شما روی مسائل پیرامون خود تفکر مثبت دارید و هر اتفاقی را به فال نیک می گیرید و مشکلات و سختی ها را پلی برای رسیدن به مقصد می کنید انرژی خود را برای انجام دادن کار یا مطالعه و تحقیق روی یک موضوع بالا برده اید و دائما روی سختی ها تمرکز نمی کنید که بازدهی شما را پایین بیاورد.

ولی اگر دائما به مشکلات فکر کنید با این کار هم فقط وقت خود را تلف می کنید و هم تمرکز خود را برای انجام دادن کار های مهم و اساسی که عامل پیشرفت شما هستند را از دست می دهید. پس یکی از عوامل افزایش تمرکز حس مثبت و خوب به رویداد های پیرامون است.

استراحت ذهن و تفریح برای بالا بردن تمرکز

خیلی وقت ها دلیل بسیاری از حواس پرتی های ما خستگی است پس توصیه می شود که در طول شبانه روز خوب کافی را داشته باشید و به خاطر کمبود وقت خواب خود را کم نکنید و حتما به میزان کافی شب ها بخوابید و به هیچ عنوان خواب شب را از دست ندهید و برای اطلاع بیشتر مقاله خواب دانش آموزان را مطالعه نمایید.

سعی کنید در طول دوران تحصیلتان در کنار مطالعه حتما  بخشی از زمان خود را به تفریح اختصاص دهید و زمان های پرت درسی را بخشی از تفریح حساب نکنید و فکر نکنید چون که زمان زیادی وقت تلف شده است پس من نباید دیگه استراحت کنم چون این کار خودش باعث خستگی بیش از اندازه ذهن شما می شود و تمرکز شما را به شدت کاهش می دهد.

سعی کنید هر چند هفته یک بار تفریح های بیرون از خانه هم داشته باشید مثلا استخر ، پارک ، فوتبال و…

و شاید بهترین و ارزان ترین تفریح می تواند پارک باشد زیرا درختان پارک آرامش فراوانی به ما می دهند و ما در آنجا انرژی مثبت دریافت کرده و پر انرژی به خانه برمیگردیم و به مطالعه و فعالیت خود ادامه می دهیم.

و از همه مهم تر درگیری و یا احتمال زخمی شدن هم مثل فوتبال و یا دیگر ورزش ها ندارد و مقاله رفاقت در سال کنکور را مطالعه نمایید.

ورزش روزانه

قطعا ورزش و تغذیه سالم عومل جدا نشدنی از تمرکز هستند. ورزش باعث ایجاد نشاط و حس خوب در شما می شود ورزش کردن نوعی تمرین بالا بردن تمرکز هست زمانی که فوتبال بازی می کنید را دقت کنید آیا به موضوع دیگری جز دفاع یا حمله فکر می کنید ؟

سعی کنید روزانه زمانی را به ورزش اختصاص دهید حتی اگر شرایط بیرون رفتن از خانه را ندارید سعی کنید ورزش های سبک را در خانه انجام دهید (در حدی که برای همسایگان شما مزاحمتی ایجاد نشود و فقط در حد نرمش هایی باشد که شما را سر حال می کند )

خستگی موقع درس خواندن

تلفن همراه و شبکه های اجتماعی دشمن تمرکز

عامل اصلی حواس پرتی و عدم تمرکز این روز های ما تلفن همراه و شبکه های اجتماعی هستند

دائما در این فکر هستیم که نکنه الان کسی پیامک داده باشه نکنه ، وای الان یک ساعته تلگرام رو ندیدم حتما کلی پیام امده توش و…

همه ی این ها باعث بر هم زدن تمرکز ما می شود و تا این مشکل را بر طرف نکنیم هیچ کدام از راه های بالا اثری ندارد. چون تلفن همراه وسیله ی بسیار قوی برای جلب توجه و بردن حواس ما به سوی خودش است و اگر هنگام مطالعه از خودمان دور نکنیم قطعا تمرکز ما را بر هم خواهد زد.

البته ناگفته نماند که همین تلفن همراه کلی کمک به همه ی ما در شرایط مختلف کرده است و همین الان هم تعداد بسیاری از افراد از طریق همین تلفن همراه و رسانه های اجتماعی کسب درآمد می کنند ولی در این مورد بر هم زننده ی تمرکز است.

بهتر است هنگام فعالیت و یا مطالعه تلفن همراهتان را درون کمد یا جایی که دور از دید و دسترس شما باشد قرار دهید و سعی کنید به هیچ عنوان به شبکه های اجتماعی و تلفن همراهتان در زمان مطالعه فکر نکنید. 

پس اگر می خواهید تمرکز بالایی داشته باشید باید استفاده از شبکه های اجتماعی را محدود کنید و فقط برای کار های ضروری از آن استفاده کنید. البته نا گفته نماند که بسیاری از دانش آموزان برای مشاهده فیلم های آموزشی از موبایل استفاده می کنند که در آن صورت مشکل که ندارد هیچ ، بلکه خیلی هم خوب است فقط باید سعی کنند که درگیر کانال هایی که در سال کنکور برای آن های سودی ندارند نشوند.

نوشتن عوامل حواس پرتی

یک برگه کاغذ را بردارید و یک روز به عواملی که باعث حواس پرتی شما می شوند فکر کنید و آن ها را در طول روز یادداشت کنید و سعی کنید آن ها را حل کنید و یا اگر می شود آن ها را مثل تلفن همراه از خود دور کنید.

یادداشت برداری باعث می شد ذهنتان آرام بگیرد و کمتر در هنگام مطالعه درگیر چیز دیگری شود

سعی کنید روزانه هم مشکلاتتان را یادداشت کنید و همین کار باعث می شود راه حل برای آن ها پیدا کنید و یا بعضی اوقات متوجه می شوید که آن ها اصلا مشکل نبودند و شما بیش از حد در ذهنتان بزرگشان کردید.

تاثیر هدف بر بالا بردن تمرکز

تا زمانی که شما برای خود هدف مشخص نمی کنید مغزتان آشفته ی هزاران خواسته ی شماست چون نمی داند هدف از فعالیتی که الان مشغول انجام آن هست برای چی است و چون نقطه مشخصی ندارد ، تمرکز خود را از دست می دهد.

ولی زمانی که برای خود هدف دقیق مشخص می کنید تمام حواستان درگیر آن خواسته می شود و مغزتان تمام تلاشش را خواهد کرد تا شما به آن هدفی که دارید برسید.

حتما برای هدف هایتان زمان اتمام مشخص کنید مثلا زیست سال دهم را باید طی یک ماه دوره کنم چون در غیر این صورت آن را انجام نخواهید داد.

چون در غیر این صورت به طور مداوم برای خود زمان می خرید و با خود میگویید حالا حالا ها زمان دارم ولی متاسفانه این را زمانی میفهمید که دو هفته مانده به کنکورتان و شما هنوز هم جمع بندی درستی از درس ها نداشته اید.

البته هدف گذاری خودش کلی جای بحث دارد و قطعا در این مقاله نمی توان به همه ی موراد آن پرداخت و بعضی از دانش آموزان که نمی توانند برای خود هدف مشخص کنند ، لازم است  برای هدف گذاری پیش یک مشاور تحصیلی بروند که با مشاغل آشنایی داشته باشد و بعد از مشخص کردن هدف ، حتما برنامه ریزی برای انجام آن بکنید چون هدف بدون برنامه هیچ فایده ای ندارد و آرزویی بیش نیست.

علیرضا ابری

علیرضا ابری

مشاور ارشد گروه ماترو

برای اطلاع از طرح های مشاوره و یا کلاس کنکور فرم زیر را تکمیل کنید. 

2 comments on “افزایش تمرکز – بالا بردن تمرکز در مطالعه – راه کار های افزایش تمرکز

    1. ممنون از شما
      حتما از مقاله های دیگر سایت و ویدئو های آپارات هم استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *