بررسی مباحث قابل سرمایه گذاری و تست خیز درس ریاضی در کنکور 

در این مقاله می خواهیم یکی از مهم ترین موارد در کنکور سراسری که بررسی دقیق سرفصل های مهم ، کلیدی ، تست خیز و قابل سرمایه گذاری در ریاضی کنکور تجربی است را مورد بررسی قرار دهیم.

به عنوان  یک دانش آموز کنکوری در درس ریاضی باید به دقت مباحثی که در کنکور سراسری مورد سوال قرار می گیرند و اهمیت بیشتری دارند را به خوبی تحلیل و آنالیز کنید تا بتوانید یک استراتژی مناسب برای مطالعه درس ریاضی کنکور تجربی انتخاب کنید.

همه شما به خوبی می دانید رویکرد طراحی سوالات درس ریاضی از سال 1400 به بعد تغییرات اساسی داشته است و شما هم برای کسب نتیجه مطلوب باید روند مطالعاتی خود را درس ریاضی تغییر دهید.

در این مقاله چه می خوانید ؟

  • تعداد سوالات و مدت زمان پاسخگویی به سوالات ریاضی کنکور چقدر است؟
  • برای کسب نتیجه بهتر در ریاضی کنکور به ترتیب باید چه فصل هایی را مطالعه کنیم؟
  • تست خیز ترین فصل های کنکور کدامند؟
  • چه فصل هایی آسان و قابل سرمایه گذاری هستند؟
  • کدام فصل ها ترکیبی و کدام یک مستقل هستند؟

تعداد سوالات و مدت زمان پاسخگویی به سوالات ریاضی کنکور چقدر است؟

طبق آخرین کنکور برگزار شده در رشته تجربی دفترچه سوم به دروس ریاضی با 30 سوال و زمین شناسی با 15 سوال اختصاص دارد که داوطلبان و دانش آموزان کنکوری برای پاسخگویی به سوالات این دفترچه 60 دقیقه فرصت دارند.

به طور میانگین مدت زمان پاسخگویی به هر تست زمین شناسی 50 ثانیه و هر تست ریاضی 95 ثانیه در نظر گرفته شده است.

پیشنهاد می کنم در صورتی که در مدیریت زمان در آزمون های تستی مشکل دارید حتما پس از پایان این مقاله ،مقالات مرتبط با این موضوع را از سایت آکادمی ماترو را مطالعه کنید .

مقاله مدیریت آزمون 

برای کسب نتیجه بهتر در ریاضی کنکور به ترتیب باید چه فصل هایی را مطالعه کنیم؟

خب فکر میکنم این اساسی ترین سوال این مقاله است که می خواهیم پاسخ آن را با هم بررسی کنیم.

اگر ترتیب درستی برای مطالعه ریاضی اتخاذ نکنید احتمالا به زودی با کسب نتایج ضعیف در آزمون های آزمایشی اعتماد به نفس خود را در درس ریاضی از دست خواهید داد.

در اینجا ترتیب صحیح و دقیق مطالعه مباحث را بررسی می کنیم :

  • ریاضیات پایه : قبل از هر چیز باید مطمئن شوید در محاسبات با اعداد صحیح ، کسرها ، اعداد اعشاری ، توان ، جذر و رادیکال خوب هستید و بر مباحثی مثل کار با عبارتهای جبری ، اتحاد ها و معادله درجه یک مسلط هستید و اصول اولیه هندسه مثل شناحت خط ، زاویه ، اشکال هندسی و فرمول های مربوط به محیط و مساحت را به خوبی درک کرده اید.

پیشنهاد می کنم فصل 3 ریاضی دهم را که مربوط به قوانین توان و رادیکال و اتحادهای جبری است در شروع فرآیند مطالعه ریاضی قرار دهید.

  • معادله درجه 2 و سهمی : یکی از اساسی ترین پایه های درس ریاضی شناخت دقیق معادلات درجه 2 ، روابط بین ریشه ها و رسم سهمی است این مباحث در فصل 4 کتاب ریاضی دهم و فصل 1 کتاب ریاضی یازدهم مورد بحث قرار گرفته اند.
  • تعیین علامت و نامعادلات: تقریبا می توان گفت در حل بسیاری از سوالات ریاضی ،مسیر حل دانش آموز به تعیین علامت کردن یک عبارت یا حل یک نامعادله می رسد ، مضاف بر اینکه خود این مبحث سوال مستقیم کنکور هم دارد. این مبحث در فصل4 کتاب دهم تدریس می شود.
  • معادلات گنگ و گویا: این مبحث در فصل یک ریاضی یازدهم قرار دارد و یکی از مطالب مقدماتی ریاضی است که باید بر آن تسلط داشته باشید.
  • قدرمطلق و جز صحیح: آشنایی کامل با عملکرد و کاربرد قدر مطلق و جز صحیح (براکت) می تواند دریچه ورود شما به مبحث تابع باشد ضمن اینکه این مباحث می توانند با مواردی مثل معادلات و نامعادلات ترکیب شوند. این مباحث در فصل سوم کتاب ریاضی یازدهم قرار دارند.
  • تابع : یکی از چالش های اساسی دانش آموزان در درس ریاضی قطعا مربوط به این مبحث است و دلیل آن گستردگی مباحث و تنوع تست ها و سوالات این فصل است.پیشنهاد می کنم هنگام مطالعه این مبحث صبور باشید تا به مرور زمان بر تمام تیپ تست های تابع مسلط شوید. مهم ترین مباحثی که باید در تابع یاد بگیرید شناخت و رسم انواع تابع ، وارون تابع و ترکیب تابع است. این مبحث در فصل 5 ریاضی دهم ، فصل 3 ریاضی یازدهم و فصل 1 ریاضی دوازدهم قرار دارد
  • تابع نمایی و لگاریتم: در این فصل رسم توابع ، دامنه و برد آنها و فرمول های مربوط به محاسبات لگاریتم بسیار اهمیت دارد. این مبحث در فصل 5 کتاب ریاضی یازدهم تجربی تدریس می شود.
  • مثلثات: یک دانش آموز کنکوری برای موفقیت در درس ریاضی کنکور باید بر دو مبحث مسلط باشد ( تابع و مثلثات). برای پاسخ دادن به سوالات این فصل باید مباحثی مثل دایره مثلثاتی ، فرمول های مثلثات را به خوبی درک کرده باشید ضمن اینکه مباحثی مثل نمودار های مثلثاتی و معادلات مثلثاتی پای ثابت سوالات کنکور تجربی هستند. این مبحث در فصل 2 ریاضی دهم ، فصل 4 ریاضی یازدهم و فصل 2 ریاضی دوازدهم قرار دارد.
  • حد و پیوستگی: قبل از شروع این فصل حداقل باید بر انواع تابع و ویژگی های آنها و دایره مثلثاتی شناخت کافی داشته باشید چون در غیر این صورت با چالش های سختی در این فصل رو به رو خواهید شد . پر سوال ترین بخش های این فصل حدهای صفرصفرم ، حد در بی نهایت و حدبی نهایت است که هر سال در بین سوالات کنکور دیده می شوند. این مبحث در فصل 6 ریاضی یازدهم و فصل 3 ریاضی دوازدهم قرار دارد.
  • مشتق و کاربرد آن: با توجه به اینکه این مبحث برای اولین بار در کتاب ریاضی دوازدهم تدریس می شود و دانش آموزان هیچگونه پیش زمینه ای در مورد این مطلب ندارند ، عموما از این فصل و تست های متنوع و بیشمارش فراری هستند . برای موفقیت و کسب نتیجه عالی در این فصل باید تعداد تست زیاد حل کنید ضمن اینکه تسلط بر مبحث مشتق به شما در حل سوالات حد و رسم نمودار توابع کمک می کند. این مبحث در فصل 4 و 5 ریاضی دوازدهم قرار دارد.
  • ترکیبیات ،آمار و احتمال: این مباحث در دسته فصل هایی هستند که وابستگی آنچنانی به مباحث قبلی ندارند و می توانید آنها را به صورت مستقل مطالعه کنید. سعی کنید حتما سوالات این فصل را تیپ بندی شده مطالعه کنید .این مباحث در فصل های 6 و 7 دهم ، فصل 7 ریاضی یازدهم و فصل 7 ریاضی دوازدهم است.
  • مجموعه ، الگو و دنباله: در کنکورهای اخیر مخصوصا در کنکورهای 1402 و 1403 این فصل اهمیت ویژه ای برای طراحان سوالات ریاضی کنکور داشته است . شاید مهم ترین تیترهای این فصل دنباله حسابی و دنباله هندسی باشند که پیشنهاد می کنم حتما جز مباحثی که می خواهید برای کنکور مطالعه کنید قرار دهید. این مبحث در فصل 1 ریاضی دهم قرار دارد.
  • هندسه : شاید به عنوان یک دانش آموز رشته تجربی همیشه از هندسه و تمام مشتقاتش فراری بوده اید اما چه بخواهید و چه نخواهید یکی از تست خیزترین و در عین حال پر چالش ترین مباحث کنکور هندسه است. از مهم ترین بخش های این فصل می توان به مباحث روابط هندسه تحلیلی در فصل 1 ریاضی یازدهم ، تالس و تشابه در فصل 2 یازدهم و روابط مربوط به دایره و بیضی در فصل 6 ریاضی دوازدهم اشاره کرد.

تست خیز ترین فصل های کنکور کدامند؟

با یک نگاه اجمالی به جدول زیر می توانید تعداد تست هایی که از هر یک از مباحث ذکر شده طرح می شود را ببینید . این تفکیک طبق آخرین کنکور برگزار شده است.

نام مبحث

تعداد تست کنکور

مشتق و کاربرد مشتق

5 سوال

مثلثات

4 سوال

هندسه

4 سوال

حد و پیوستگی

3 سوال

معادلات و نامعادلات

3سوال

ترکیبیات ، آمار و احتمال

3 سوال

تابع

3 سوال

نمایی و لگاریتم

2 سوال

مجموعه، الگو و دنباله

 2 سوال

در مورد بودجه بندی ریاضی در کنکور تجربی مخصوصا در سالهای اخیر ( کنکور 1400 ، 1401 و 1402 ) به دو نکته زیر دقت کنید

نکته اول: این تقسیم بندی ها به صورت تقریبی بوده و ممکن است در هر سال تغییرات جزئی اتفاق بیفتد و یک سوال از مبحثی کم شده و به مبحث دیگر اضافه شود.

نکته دوم: در کنکور های اخیر سوالات به شدت ترکیبی شده اند و دریک سوال به طور همزمان داوطلبان با دو یا چند مبحث درگیر می شوند.

چه فصل هایی آسان و قابل سرمایه گذاری هستند؟

بگذارید خیالتان را راحت کنم در درس ریاضی مبحث آسانی وجود ندارد . با توجه به اینکه نحوه طرح سوالات غیرقابل پیش بینی است ممکن است از مباحثی که فکر می کنید سخت هستند سوالات ساده و معقول طرح شود و بالعکس از مباحثی که بر آنها تسلط نسبی دارید سوالات بسیار دشوار در کنکور سراسری مطرح شود. به همین دلیل است که به دانش آموزان و داوطلبین کنکور پیشنهاد نمی کنم که مبحثی را حذف کنند چه بسا گاها از مباحثی که بر آنها تسلط خوبی ندارید سوالات ساده و پیش پا افتاده ای طرح می شود که پاسخ ندادن به آن سوالات باعث ناراحتی شما خواهد شد.

اما به عنوان یک معلم ریاضی می دانم در ماه های پایانی و منتهی به کنکور این سوال بسیار از ذهن دانش آموزان عبور می کند که کدام فصل ها را حذف کنیم و برای چه مباحثی بیشتر وقت بگذاریم، در پاسخ به این سوال باید بگویم در صورتی که می خواهید فصلی را حذف کنید دو  نکته زیر را در نظر بگیرید

نکته اول : میزان تسلط و درک شما از هر مبحث باید عامل اصلی حذف کردن یا نگه داشتن آن مبحث باشد نه توصیه دوستانتان. بگذارید شفاف تر توضیح دهم به عنوان مثال بسیار رایج است که دانش آموزان رشته تجربی سوالات هندسه را کنار می گذارند اما ممکن است شما درک خوبی نسبت به این مبحث داشته باشید خب بدیهی است که در این صورت حذف این فصل به توصیه دیگران کار معقولی نخواهد بود.

نکته دوم : قبل از حذف هر فصل به تعداد تست هایی که از آن فصل مطرح می شود دقت کنید.

حذف برخی فصل های پر سوال و تست خیز عواقب جبران ناپذیری دارد.

و باز هم تاکید می کنم که کنکور (( غیر قابل پیش بینی )) است

کدام فصل ها ترکیبی و کدام یک مستقل هستند؟

تعداد سوالات ترکیبی حتی با فصولی که فکرش را هم نمی کنید در کنکور رو به افزایش است مثلا  در کنکور های اخیر دیده شده سوال معادلات درجه 2 با لگاریتم ترکیب شده است.

 اما در یک مرز بندی تقریبی فصل هایی را که می شود به صورت مستقل مطالعه کرد را برایتان می نویسم:

  • ترکیبیات ، آمار توصیفی و احتمال
  • هندسه تحلیلی ، هندسه و مقاطع مخروطی
  • مجموعه ، الگو و دنباله
  • نمایی و لگاریتم
  • مثلثات ( البته سوالات مثلثات گاها به بخش های دیگر وابسته می شوند)

 و اما در پایان مقاله این نکته را به همه شما داوطلبان کنکور می گویم که از صمیم قلب همراه شما هستیم و به خوبی مسیر پر چالش و سخت شما را درک می کنیم ، اما دوستان عزیزم ما باید تا آخرین لحظه برای رسیدن به آرزوهایمان تلاش کنیم ، چون روز مرگ ما آن روزی نیست که روح از بدنمان جدا می شود بلکه روز مرگ ما آن وقتی است که ،کسی که می خواستیم باشیم را در جامعه ببینیم و حسرت جایگاهش را بخوریم .

برای شما بهترین ها را آرزو دارم.

مهندس عظیم رفسنجانی

مهندس عظیم رفسنجانی

مدیر آکادمی فراست

تلفن آموزشگاه : 026 3334 1761

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *