الگوریتم زندگی سالم

ساختار زندگی ما را، عادت های ما تعیین می کند. عادت های ما برگرفته شده از رفتار هایی است که برای مدت طولانی آن ها را انجام داده ایم و به زبان ساده به آن ها خو گرفته ایم. با تکرار هر رفتار، وجود آن در ضمیر ناخودآگاه مان پر رنگ تر می شود. زمانی که یک رفتار در ما نهادینه شود، ترک آن برای ما بسیار دشوار و پروسه ترک آن همراه با ناراحتی های روحی و جسمی خواهد بود . حدود 45 درصد از کارهایی که ما در شبانه روز انجام می دهید، تحت تأثیر عادت های ماست و ضمیر ناخودآگاه مان، که ما را به انجام دادن آن کار ها سوق می‌ دهد. اگر از سمت دیگری به این قضیه نگاه کنیم متوجه می شویم رفتار هایی که بار ها در گذشته انجام دادیم؛ در ضمیر ناخودآگاه ما شکل گرفته اند و حدود نیمی از روزمرگی امروز ما را تحت تأثیر خود قرار دادند. نکته قابل توجه این موضوع این است که رفتار های امروز ما اگر برای بار های طولانی تکرار شوند در دراز مدت تبدیل به عادت شده و آینده ما نیز تحت تأثیر همین رفتار ها خواهد بود. عادت ها بر خلاف آینده، از قاعده احتمال پیروی نمی کنند؛ در هر شبانه روز حدود 971 تن از هم وطنان ما از این دنیا رخت می بندند و دار فانی را وداع می گویند. همین فردایی که برای بیدار شدن آن ساعت کوک می کنیم؛ احتمال دارد که باشیم، همچنین احتمال دارد که نباشیم. اما اگر فردایی باشد؛ قطعاً رفتار هایی را انجام می دهیم که در دایرهٔ عادت های ماست . سوالی که از ابتدای مقاله ذهن ما را قلقلک می دهد این است که چقدر طول می کشد یک رفتار در ما تبدیل به عادت شود. فیلیپا لالی پژوهشگر سلامت روان طی یک آزمایش با گروه پژوهشی خود به جواب این مسئله پی برد. شکل گیری یک عادت به طور تقریبی حدود 66 روز طول می کشد اما به طور دقیق شکل‌گیری یک عادت جدید به نوع آن رفتار، محیط و خود شخص بستگی دارد. بازه زمانی مشاهده عادت جدید در این آزمایش، بین 18 تا 254 روز متغیر بود. کارشناسان معتقدند که برای ترک یک عادت باید به طور میانگین حدود 10 الی 12 هفته زمان گذاشت. ترک برخی از عادات ممکن است کمتر از 10 هفته طول بکشد همچنین ممکن است برای کنار گذاشتن برخی از عادات ها به بیشتر از 12 هفته زمان احتیاج داشته باشیم . همانطور که بیان شد الگوریتم زندگی ما را برآیند عادت های ما تشکیل می دهد. هر چقدر که عادت های درست را در خود بیشتر پرورش دهیم ساختار زندگی ما بهبود پیدا می کند؛ همچنین هر چقدر که عادت های غلط در ما بیشتر باشد، تارو پود زندگی ما از هم گسیخته تر می شود. برای رسیدن به موفقیت در هر حوزه ای، وجود عادت های صحیح در ما لازم است. با داشتن عادت های درست، هر روز مجموعه ای از رفتار های درست را انجام می دهیم. این رفتار ها مانند یک نیروی محرکه، ما را در رسیدن به توسعه فردی یاری می‌کنند.

 تغذیه سالم و ورزش : سلامتی و تندرستی اساسی ترین رکن زندگی شماست. به یاد داشته باشید که عقل سالم در بدن سالم است. اگر سلامتی ما دچار ذره ای خلل شود، تمام کارها و برنامه ریزی های ما نقش بر آب می شود. سلامتی ما ارتباط مستقیم با تغذیه و تحرک ما دارد. هر چقدر که تغذیه ما سالم تر و تحرک ما بیشتر باشد، جسم و روح ما سالم تر خواهد بود. سعی کنیم غذا های چرب و سرخ کردنی را با غذاهای سالم تر و کم کالری تر جایگزین کنیم. حتماً در روز ساعتی را به ورزش و تحرک جسمانی اختصاص دهیم. با ورزش روزانه الگوریتم خوابمان منظم تر می‌شود، میزان استرس و مشکلات جسمانی کاهش پیدا می‌کند، هیجانات منفی ما تخلیه می شود، سیستم گردش خون و دستگاه گوارش مان عملکردشان بهبود پیدا می کند. 

مطالعه و توسعه مهارت : هر چقدر که میزان آگاهی و شناخت ما نسبت به خودمان و دنیای اطرافمان بالاتر باشد، عملکرد بهتری خواهیم داشت. سواد و تحصیلات از مهم ترین مؤلفه های زندگی در دنیای امروز تلقی می شود. به هر میزان که مطالعه ما بیشتر باشد ضریب موفقیت ما در حوزه تحصیلی بیشتر می شود. استعداد به معنای توانایی ذاتی است که خداوند متعال به همه انسان ها اعطا کرده، اما مهارت توانایی است که خود انسان با تکیه بر استعداد، با آموزش و تکرار و تمرین کسب می کند. در کنار مطالعه باید زمانی را برای ارتقاء دادن مهارت های خودمان اختصاص دهیم. هر چقدر که دایره مهارت های ما گسترس پیدا کند ضریب موفقیت ما در آینده پیش رو بیشتر می شود.

 پاکسازی ذهن و شکر گذاری : در طول روز به واسطه انرژی و توانی که از شما گرفته می شود، ذهن شما دچار خستگی شدیدی می شود. افکار منفی بارها در طی روز به سراغ ما می آیند و رشته افکار ما را به خود آلوده می کنند. در طول روز حتماً باید زمانی را برای پاکسازی ذهنمان اختصاص دهیم و افکار منفی و بی انتها را از ذهن خودمان بیرون کنیم. یکی از بزرگ ترین اقداماتی که موجب آرام شدن ذهن مان می شود شکر گذاری است.

 به قول مولانا؛ شکر نعمت نعمتت افزون کند، کفر نعمت از کفَت بیرون کند.

امیر محمد لیلستانی

امیر محمد لیلستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *