از الان بخونم قبول میشم؟

از الان بخونم قبول میشم؟

یکی از سوالاتی که اکثر دانش آموزان در این مقطع از سال می پرسند همین سوال است. از الان بخونم قبول میشم؟ زمان عید رو از دست دادم ولی ممکنه بازم قبول بشم؟ من از دو دیدگاه به این موضوع می‌پردازم

 دیدگاه اول: دیدگاه هیجانی، انگیزشی و روانشناسی زرد در دیدگاه اول، دانش آموز بدون در نظر گرفتن توانایی های خود، وقت و حجم مطالب باقی مانده، با دیدن چند کلیپ انگیزشی یا شنیدن سخنان روانشناسی زرد، هیجانی شده و اهداف غیر واقعی و آرمانی، برای خود در نظر می گیرند و با زمان های مطالعاتی ۱۶_۱۷ ساعته، در یکی دو روز اول سخت به خود فشار می آورند و نتیجه ی آن هم جز خستگی و نا امیدی پس از مشاهده ی نتایج آزمون نیست. یادم می آید مشاورم یک روز به من گفت: هیتلر لهستان رو در سه روز اشغال کرد، تو نمیتونی توی چهار ماه پزشکی قبول بشی؟ و من با نگاهی به او گفتم: چه ربطی داره؟ و در واقع این دو موضوع هیچ ربطی به هم ندارند حواستان به جملات انگیزشی و کلیپ های انگیزشی باشد، دوپامین ترشح شده در آن لحظه ، دیدگاه غیر واقعی به شما می دهد که می تواند مهلک تر از سم عمل کند. دیدگاه کمال گرایانه ممکن است منجر به سرخوردگی و افسردگی پس از نتایج کنکور شود.

 دیدگاه دوم: دیدگاه منطقی و کارشناسی شده در این دیدگاه، شما با در نظر گرفتن وقت، حجم مطالب، توانایی های ذهنی و جسمی خود، یک برنامه ریزی منطقی برای خود در نظر می گیرید و پیوسته تا کنکور مطالعه می کنید و در حین حال با توجه به در نظر گرفتن موارد ذکر شده، پیش بینی منطقی از رشته ای که می خواهید قبول شوید دارید. برای مثال: دانش آموزی ۴ ماه قبل کنکور به من می‌گوید: من تا الان هیچی نخوندم، میتونم پزشکی قبول بشم ؟ به او میگویم: احتمالش ۱۰ درصد است. این بهتر از این است که امید واهی به او بدهم وقتی می دانم احتمال قبولی ندارد. و این فرد با این امید و انگیزه ی پوچ قطعا بعد از مشاهده نتایج کنکور سرخورده خواهد شد. اما اگر همین دانش آموز بگوید: من هیچی نخوندم می تونم در این چهار ماه باقی مانده، مامایی قبول بشم؟ به او میگویم: احتمالش ۶۰_۷۰ درصد است.

 البته اینها صرفاً مثال هایی برای فهم و شناخت بهتر راجع به موضوع بود. قطعا قضاوت قبول شدن یا نشدن هر فرد بسته به توانایی های جسمی و فردی هر شخص نیز دارد ، قطعاً دانش آموزی که از تمرکز بالایی برخوردار است، ۶_۷ ساعت خواب در شبانه روز دارد با دانش آموزی که مشکل عدم تمرکز دارد و باید حتماً در شبانه روز ۱۰ ساعت بخوابد فرق دارد. بنابراین در سخن آخر باید بگویم که قبول شدن یا نشدن در بازه زمانی تا کنکور، بستگی دارد به حجم مطالب باقی مانده ، توانایی های جسمی و ذهنی شما و رشته و شهری که می خواهید در آن قبول شوید. از برنامه ریزی ها و هدف گذاری های آرمانی و هیجانی پرهیز کنید، زیرا ممکن است دچار تله ی کمال گرایی شده و پس از مشاهده نتایج کنکور دچار افسردگی و غم ناشی از قبول نشدن شوید، در حالی که آن هدف از اول غیر منطقی و دست نیافتنی بوده است. البته افرادی بودند که در مدت زمان کم رشته های عالی مثل مکانیک شریف ، پزشکی مشهد و… قبول شدند، اما ما اینجا قرار است برای همه صحبت کنیم در حالی که این معجزات برای افراد معدودی اتفاق می‌افتد ، پس بیایید منطقی باشیم و منطقی عمل کنیم.

دکتر محمد حسین سلیمانی

دکتر محمد حسین سلیمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *