مدیریت زمان در کنکور

 مدیریت زمان  

برای مدیریت در هر موضوعی ، باید شناخت کاملی درباره آن موضوع داشته باشیم که بتوانیم آن موضوع را موشکافی کنیم و از آن تحلیل درستی داشته باشیم . اولین گام در حوزه مدیریت زمان ، آگاهی داشتن از اهمیت زمان هست . لحظاتی که خیلی پیش پا افتاده به آن ها نگاه می کنیم و به تماشای گذشتن عقربه ها می نشینیم ؛ فقط و فقط یکبار رخ می دهند و به زنجیره پیوسته گذشته می پیوندند و دسترسی به آن ها عملا ناممکن است . اینکه به ظاهر لحظات زیادی در اختیار داریم ، موجب این می شود که اهمیت زمان را درک نکنیم ؛ درست مثل آب ، در حالت عادی هیچ اهمیت و ارزشی برای آن قائل نیستیم ، چون مقدار زیادی از آن در دسترس ما هست و برای دسترسی به آن تنها کافیست که شیر آب را باز کنیم . اما زمانی که برای 4 ساعت آب منزل مان قطع می شود ، برای وصل شدن آن لحظه شماری میکنیم . یا زمانی که سفر کنیم و بین راه باشیم ، آب ارزش بیشتری برای ما پیدا میکند و سعی بر مدیریت آن می‌کنیم . تا زمانی که اهمیت زمان را درک نکنیم ،  مدیریت زمان برای ما  یک مفهوم کلیشه ای تلقی می شود و هیچ قدمی برای دستیابی به آن بر نمی داریم . اولین و مهم ترین گام در مدیریت زمان ، درک اهمیت زمان و ارزشمند  تلقی کردن آن است ؛ تا زمانی که ذهنیت درستی در رابطه با زمان نداشته باشید ، هیچ تکنیکی برای شما راه گشا نیست. در گام بعد باید اقدام به نظم دادن به خواب خود کنید . به اندازه کافی بخوابید ؛ اگر کمتر و بیشتر از نیاز بدنمان بخوابیم ، در شبانه روز با کسلی و خستگی بی حد و پایانی دست و پنجه نرم خواهیم کرد ؛ بنابراین تا زمانی که الگوریتم خواب ما منظم نباشد ، مدیریت زمان برای ما امکان پذیر نیست . گام بعد داشتن نظم در زندگی روزمره شماست . در ابتدا باید به تمام افکار و رفتار خود نظم بدهید و تمام کار های روزمره خود را سازماندهی کنید به طوری که با بررسی هر کاری که انجام می دهید به قاعده زندگی خود پی ببرید . در راستای همین نظم لازم است با چهار مهارت زیر آشنا شوید و وجود آن هارو در خود پر رنگ تر کنید .

انتخاب هدف : تا زمانی که شما هدف نداشته باشید ، هیچ تلاش قاطعانه ای نمی کنید و صرفا اگر کاری را هم انجام می دهید برای گذشت زمان و تکمیل وظایف شماست و به هیچ عنوان رد پای علاقه و تلاش و کوشش همه جانبه شما وسط نیست . در انتخاب هدف توجه ویژه ای به علاقه ، مهارت ، استعداد و توانایی خود کنید . با خودتان صادق باشید و هدفی را انتخاب کنید که حاضرید تمام وجود خود را فدا کنید که طعم رسیدن به آن را بچشید . 

تمرکز داشتن : روی کاری که انجام می دهید متمرکز باشید و تمام عوامل حواس پرتی درونی و بیرونی را از ریشه بخشکانید . اگر بخواهیم عوامل حواس پرتی درونی رو عنوان کنیم باید به افکار مزاحم ، استرس ، اضطراب ، خستگی و … اشاره کنیم . شایان ذکر هست که عوامل حواس پرتی بیرونی شامل سر وصدا ، رفت و آمد ، میزان روشنایی و به صورت کلی شامل عناصر محیطی می شود . 

شناخت وظایف : درک این موضوع که چه کاری به عهده ماست و در زندگی روزمره و آینده چه مسئولیت هایی به روی دوش ماست ، به صورت ناخودآگاه موجب القای زندگی هدفمند در ما می شود. هر چقدر که ما وظایف خود را بهتر و کامل تر بشناسیم ، برای انجام دادن آن ها مستعد تر می شویم و طبیعتاً عملکرد بهتری خواهیم داشت. 

اولویت بندی : اولویت بندی از مهم ترین مهارت هایی هست که در نبود آن دچار سردرگمی ، ابهام و دوگانگی می شوید . برای کار های مهم تر عجله و شتاب بیشتری کنید ، بعد از اتمام کار های مهم و فوری به سراغ کارهای غیر ضروری بروید . با اولویت بندی انرژی و توان و انگیزه خود را در طی روز حفظ می کنید و بین کارها تقسیم می کنید و پتانسیل عمده خود را به روی کار هایی که درجه اهمیت بیشتری دارند می گذارید . بعد از درک ارزشمندی زمان ، منظم کردن الگوریتم خواب ، ایجاد نظم و انسجام در رفتار و پر رنگ کردن چهار مهارت به سراغ انجام مراحل زیر بروید .

 نوشتن تمام افکار ، اهداف ، وظایف : هر چیزی که در فکر شما ریشه دوانده و در طی روز در فکر آن فرو می روید را به روی کاغذ بنویسید . تمام خواسته های خود را مشخص و مبرهن کنید و به روی کاغذ نقشه ای برای رسیدن به آن مقرر کنید . تمام آنچه که وظیفه شماست و مسئولیت انجام آن به روی دوش شماست را باید به روی کاغذ بیاورید و بر اساس دو فاکتور مهم بودن و فوری بودن آن ها ، بین آن ها اولویت بندی کنید .

 بررسی و سازماندهی : بعد از به روی کاغذ آوردن تمام جزئیات زندگی خود باید به سراغ سازماندهی کردن آن ها بروید و بر اساس آن لیستی از انجام کارهای روزانه خود تهیه کنید . با وجود این لیست که شامل کار هایی است که باید در روز انجام دهید دیگر دچار سردرگمی و ابهام و استرس ناشی از آن نمی شوید .

 انجام با تمام توان : بعد از تدوین یک لیست که شامل تمام وظایف و کارهای شماست که آن لیست را بر اساس استعداد ، مهارت و توانایی خود نوشتید ؛ باید تلاش برای اجرای آن کنید . بدون درنگی باید شروع به انجام دادن آن لیست کنید . از تنبلی و کاهلی بپرهیزید و به برنامه خود متعهد باشید .

امیر محمد محمدی لیلستانی

امیر محمد محمدی لیلستانی

1 comment on “مدیریت زمان

  1. سپاس از مطلب مفید شما ، به نکات مهمی اشاره کردید و خوب توصیف کردید ، یا حق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *