مهارت‌های مدیریت زمان

 مدیریت زمان  

برای مدیریت در هر موضوعی، باید شناخت کاملی درباره آن موضوع داشته باشیم که بتوانیم آن موضوع را مو شکافی کنیم و از آن تحلیل درستی داشته باشیم.

 اولین گام در حوزه مدیریت زمان، آگاهی داشتن از اهمیت زمان هست. لحظاتی که خیلی پیش پا افتاده به آن‌ها نگاه می‌کنیم و به تماشای گذشتن عقربه‌ها می‌نشینیم؛ فقط و فقط یکبار رخ می‌دهند و به زنجیره پیوسته گذشته می‌پیوندند و دسترسی به آن‌ها عملاً ناممکن است.

 اینکه به ظاهر لحظات زیادی در اختیار داریم، موجب این می‌شود که اهمیت زمان را درک نکنیم؛ درست مثل آب، در حالت عادی هیچ اهمیت و ارزشی برای آن قائل نیستیم، چون مقدار زیادی از آن در دسترس ما هست و برای دسترسی به آن تنها کافیست که شیر آب را باز کنیم. اما زمانی که برای ۴ ساعت آب منزل‌مان قطع می‌شود، برای وصل شدن آن لحظه شماری می‌کنیم. یا زمانی که سفر کنیم و بین راه باشیم، آب ارزش بیشتری برای ما پیدا می‌کند و سعی بر مدیریت آن می‌کنیم. تا زمانی که اهمیت زمان را درک نکنیم، مدیریت زمان برای ما یک مفهوم کلیشه‌ای تلقی می‌شود و هیچ قدمی برای دستیابی به آن برنمی‌داریم. اولین و مهم‌ترین گام در مدیریت زمان، درک اهمیت زمان و ارزشمند تلقی کردن آن است؛ تا زمانی که ذهنیت درستی در رابطه با زمان نداشته باشید، هیچ تکنیکی برای شما راه‌گشا نیست.

 در گام بعد باید اقدام به نظم دادن به خواب خود کنید. به اندازه کافی بخوابید؛ اگر کمتر و بیشتر از نیاز بدنمان بخوابیم، در شبانه‌روز با کسلی و خستگی بی‌حد و پایانی دست و پنجه نرم خواهیم کرد؛ بنابراین تا زمانی که الگوریتم خواب ما منظم نباشد، مدیریت زمان برای ما امکان‌پذیر نیست.

 گام بعد داشتن نظم در زندگی روزمره شماست. در ابتدا باید به تمام افکار و رفتار خود نظم بدهید و تمام کارهای روزمره خود را سازماندهی کنید به طوری که با بررسی هر کاری که انجام می‌دهید به قاعده زندگی خود پی ببرید. در راستای همین نظم لازم است با چهار مهارت زیر آشنا شوید و وجود آن‌ها را در خود پررنگ‌تر کنید.

انتخاب هدف : تا زمانی که شما هدف نداشته باشید، هیچ تلاش قاطعانه‌ای نمی‌کنید و صرفاً اگر کاری را هم انجام می‌دهید برای گذشت زمان و تکمیل وظایف شماست و به هیچ عنوان رد پای علاقه و تلاش و کوشش همه‌جانبه شما وسط نیست. در انتخاب هدف توجه ویژه‌ای به علاقه، مهارت، استعداد و توانایی خود کنید. با خودتان صادق باشید و هدفی را انتخاب کنید که حاضرید تمام وجود خود را فدا کنید که طعم رسیدن به آن را بچشید.

تمرکز داشتن : روی کاری که انجام می‌دهید متمرکز باشید و تمام عوامل حواس‌پرتی درونی و بیرونی را از ریشه بخشکانید. اگر بخواهیم عوامل حواس‌پرتی درونی را عنوان کنیم باید به افکار مزاحم، استرس، اضطراب، خستگی و … اشاره کنیم. شایان ذکر است که عوامل حواس‌پرتی بیرونی شامل سر و صدا، رفت و آمد، میزان روشنایی و به‌صورت کلی شامل عناصر محیطی می‌شود.

شناخت وظایف : درک این موضوع که چه کاری به عهده ماست و در زندگی روزمره و آینده چه مسئولیت‌هایی به روی دوش ماست، به‌صورت ناخودآگاه موجب القای زندگی هدفمند در ما می‌شود. هرچقدر که ما وظایف خود را بهتر و کامل‌تر بشناسیم، برای انجام دادن آن‌ها مستعدتر می‌شویم و طبیعتاً عملکرد بهتری خواهیم داشت.

اولویت‌بندی : اولویت‌بندی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در نبود آن دچار سردرگمی، ابهام و دوگانگی می‌شوید. برای کارهای مهم‌تر عجله و شتاب بیشتری کنید، بعد از اتمام کارهای مهم و فوری به سراغ کارهای غیرضروری بروید. با اولویت‌بندی انرژی و توان و انگیزه خود را در طی روز حفظ می‌کنید و بین کارها تقسیم می‌کنید و پتانسیل عمده خود را به روی کارهایی که درجه اهمیت بیشتری دارند می‌گذارید. بعد از درک ارزشمندی زمان، منظم کردن الگوریتم خواب، ایجاد نظم و انسجام در رفتار و پررنگ کردن چهار مهارت به سراغ انجام مراحل زیر بروید.

نوشتن تمام افکار، اهداف، وظایف : هر چیزی که در فکر شما ریشه دوانده و در طی روز در فکر آن فرو می‌روید را به روی کاغذ بنویسید. تمام خواسته‌های خود را مشخص و مبرهن کنید و به روی کاغذ نقشه‌ای برای رسیدن به آن مقرر کنید. تمام آنچه که وظیفه شماست و مسئولیت انجام آن به روی دوش شماست را باید به روی کاغذ بیاورید و بر اساس دو فاکتور مهم بودن و فوری بودن آن‌ها، بین آن‌ها اولویت‌بندی کنید.

بررسی و سازماندهی: بعد از به روی کاغذ آوردن تمام جزئیات زندگی خود باید به سراغ سازماندهی کردن آن‌ها بروید و بر اساس آن لیستی از انجام کارهای روزانه خود تهیه کنید. با وجود این لیست که شامل کارهایی است که باید در روز انجام دهید، دیگر دچار سردرگمی و ابهام و استرس ناشی از آن نمی‌شوید.

انجام با تمام توان : بعد از تدوین یک لیست که شامل تمام وظایف و کارهای شماست که آن لیست را بر اساس استعداد، مهارت و توانایی خود نوشتید؛ باید تلاش برای اجرای آن کنید. بدون درنگی باید شروع به انجام دادن آن لیست کنید. از تنبلی و کاهلی بپرهیزید و به برنامه خود متعهد باشید.

امیر محمد محمدی لیلستانی

امیر محمد محمدی لیلستانی

1 comment on “مدیریت زمان – مهارت‌ های مدیریت زمان

  1. سپاس از مطلب مفید شما ، به نکات مهمی اشاره کردید و خوب توصیف کردید ، یا حق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *