افزایش کیفیت مطالعه

« تکنیک های افزایش کیفیت مطالعه »

 یکی از شاخص ها و فاکتور های اصلیِ موفقیت در حوزه تحصیلی ، داشتن مطالعه با کیفیتِ بالاست . اغلب دانش آموزان و خانواده ها ، میزان ساعت مطالعه را ملاک قرار می دهند و به کیفیت و راندمان مطالعه توجه چندانی نمی کنند . کیفیت مطالعه با ۳ عنصر «تمرکز » ، «سرعت مطالعه » و «انرژی و پتانسیل» ارتباط مستقیم دارد . هر چقدر که تمرکز ما بیشتر باشد ، دقت و توجه بیشتری در مطالعه خود لحاظ خواهیم کرد در نتیجه مطالعه ما ، کیفیت بالاتری را خواهد داشت . هر مقدار که سرعت مطالعه ما بالاتر باشد ، با سرعت بیشتری مباحث را بررسی می کنیم و از دیدگاه دیگر در زمان و انرژی خود صرفه جویی می کنیم ، بنابراین مطالعه با کیفیت تری پیش رو خواهیم داشت. همچنین هرچقدر که انرژی و پتانسیل ما بالاتر باشد ، توان بیشتری برای مطالعه کردن داریم و کمتر خسته خواهیم شد . براین اساس برای داشتن مطالعه با کیفیت بالاتر لازم است تا ۳ عنصر «تمرکز »، «سرعت مطالعه» و «انرژی و پتانسیل» را زیر ذره بین قرار دهیم و برای بالاتر بردن میزان آن ها راهبرد ارائه دهیم . برای افزایش میزان تمرکز ، باید عوامل حواس پرتی درونی و بیرونی را از میان برداشت . از عوامل حواس پرتی بیرونی می توان به سر و صداهای اطراف، موبایل، تلویزیون، شبکه های اجتماعی و … اشاره کرد که محرک های بیرونی نامیده می شوند . از عوامل حواس پرتی درونی نیز می توان به افکار مزاحم ، استرس ، اظطراب ، کم خوابی ، اوضاع نابسامان جسمی و … اشاره کرد. برای داشتن تمرکز بالا هنگام مطالعه لازم است که نکات زیر را رعایت کنید.

 خواب کافی : به اندازه کافی بخوابید. در صورتی که کمتر یا بیشتر از نیاز بدن خود بخوابید، در طی روز دچار خستگی و بی حالی خواهید شد . بنابراین به الگوریتم خواب خود نظم دهید؛ ساعتی که به جا می روید و ساعتی که از جا بر می خیزید را حتماً تعیین کنید .

 مطالعه در محیط آرام : سعی کنید که در محیط ایزوله و به دور از عوامل برهم زننده تمرکز، مطالعه کنید . در غیر این صورت تمام انرژی و توان شما صرف حفظ تمرکز و از میان برداشتن عوامل حواس پرتی می شود . علاوه بر این سعی کنید که میز خود را مرتب و خلوت کنید ؛ چرا که کتاب ها و جزوه ها و وسایل غیر مرتبط ، تمرکز شما را به سمت و سوی دیگری سوق‌ می دهد .

 نت برداری و حاشیه نویسی : برای تجربه کردن یک مطالعهٔ متمرکز ؛ در فرایند مطالعه خود حتماً از نکات و مباحث مهم، نت برداری کنید. خط به خط کتابی که می‌خوانید را تحلیل کنید و کلید واژه های مهم درس را هایلایت کنید. در آخر نکات لازم را در گوشه های کتاب یا دفترچه ای یادداشت کنید . برای بالاتر بردن سرعت مطالعه لازم است که گام های کوتاه در عین حال قدرتمند بردارید.در همین راستا باید تداوم و استمرار زیادی داشته باشید و گام های زیر را قدم به قدم انجام دهید.

 گام اول : قبل از مطالعه باید حتماً برنامه ریزی کنید و حجم مطالبی که می خواهید بخوانید را به همراه بازه زمانی که می خواهید برای آن ها اختصاص دهید، مشخص کنید .

 گام دوم : قبل از مطالعه حتماً پیش مطالعه داشته باشید تا با ساختار و الگوریتم درسی که می خواهید بخوانید، آشنا شوید . مطالعه با سرعت بالا نیازمند پیش خوانی است. 

گام سوم : خط های کتاب را با انگشت اشاره یا یک مداد دنبال کنید . حتماً نت برداری و خلاصه نویسی کنید تا بهتر مباحث را درک کنید و به زمان کمتری برای مرور نیاز داشته باشید. گام چهارم : سعی کنید وسواس مطالعاتی را کنار بگذارید و با سرعت بیشتری پیش بروید .

 همچنین سعی کنید بر استرس و اضطراب خود غلبه کنید تا خدشه ای به عملکرد شما وارد نشود . برای بالاتر بردن میزان انرژی و پتانسیل در خود لازم است تا به اندازه نیاز بدن خود بخوابید. 

در گام بعد سعی کنید تعداد وعده های غذایی که در طول روز مصرف می‌کنید را بیشتر کنید در عین حال از حجم آن ها مقداری بکاهید و میان وعده ها را حتماً در برنامه غذایی خود وارد کنید . علاوه بر این بعد از اتمام هر پارت مطالعه، یک بازه زمانی کوتاه را برای استراحت اختصاص دهید تا برای پارت مطالعه بعدی انرژی و توان لازم را داشته باشید . و در گام آخر سعی کنید پتانسیل خود را مدیریت کنید ؛ در واقع انرژی و توان خود را بین درس ها تقسیم کنید .

امیر محمد محمدی لیلستانی

امیر محمد محمدی لیلستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *