تاثیر ورزش بر سلامتی دانش آموزان

تاثیر ورزش بر دانش آموزان

ورزش کردن تاثیر بسیار مهمی در سلامتی جسمی و روانی دانش آموزان دارد و بیشتر این بی انگیزگی ها و حس و حال بد هایی که سراغ افراد می رود به خاطر ورزش نکردن و نداشتن تحرک است.

اولین دلیل ورزش و فعالیت های بدنی ، حفظ سلامتی جسمانی است و همیشه هم به ما گفته اند که عقل سالم در بدن سالم است و بسیاری از بیماری هایی که دانش آموزان درگیر آن ها می شوند به علت عدم تحرک است که باعث اضافه وزن در آن ها می شود و مشکلاتی را برای آن ها به همراه می آورد.

و خوب فردی که از لحاظ جسمانی مشکلی داشته باشد و برای مدتی بیمار شود یا اصلا درس نمی خواند و یا اگر هم بخواند با تمرکز زیاد نمی تواند بخواند که بازدهی او را به شدت کاهش می دهد و البته اهمیت ورزش را بر تقویت فعالیت های مغزی و قلبی نمی توان نادیده گرفت که تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی شما در زمان بزرگسالی دارند.

در زمینه روحی روانی هم ورزش باعث کاهش تنش های فکری و اضطراب و استرس می شود که خود اضطراب و استرس عامل بسیاری از بیماری ها در دراز مدت هستند و علاوه بر آن بر نتیجه دانش آموز در امتحانات و یا آزمون ها بسیار تاثیر می گذارند پس ورزش کردن موجب حس رضایت و سر زندگی و احساس شادابی در دانش آموز می شود. برای اطلاع بیشتر از استرس مقاله علت استرس را مطالعه نمایید.

ورزش کردن اعتماد به نفس دانش آموز را بالا می برد که این مورد بسیار در مورد آزمون ها کمک حال دانش آموز است زمانی که دان آموز سر جلسه آزمون می رود و می بیند که چند سوال را بلد نیست ، زود دست و پایش را گم نمی کند و آزمون را خراب نمی کند بلکه با آرامش راهی برای حل بقیه سوال ها پیدا می کند و نتیجه را به نفع خودش عوض می کند.

یکی دیگر از مزیت های ورزش ، کنترل خواب دانش آموزان است چون زمانی که دانش آموز دست به فعالیت های ورزشی می زند انرژی او تخلیه می شود و شب به راحتی خوابش می برد و دانش آموزان زیادی وجود دارند که شب ها چون که در طول روز تحرکی نداشته اند هنوز انرژی زیادی در بدنشان است و نمی توانند بخوابند و پیشنهاد من به این دانش آموزان این است که هر روز زمانی هر چند کوتاه را به ورزش اختصاص دهند و شب ها قبل خواب یک کتاب مورد علاقه شان را بخوانند.

و اما بهترین زمانی که شما می توانید ورزش کنید صبح ها قبل از شروع درس هایتان است و اگر هم فضایی برای ورزش کردن در بیرون از خانه ندارید ، می توانید در همان محیط خانه نرمش هایی که آرام و بی سر و صدا هستند را انجام دهید و همزمان هم می توانید موسیقی های مخصوص ورزش کردن را گوش دهید تا انرژیتان برای ورزش کردن دو چندان شود.

والدین عزیزی که دانش آموزان ابتدایی دارند حتما آن ها را تشویق به ورزش و فعالیت های بدنی کنند و برای این کار بهتر است خودشان هم صبح ها اندکی را به ورزش کردن اختصاص دهند تا دانش آموز تشویق به انجام این نوع فعالیت ها بشود.

و اگر دانش آموزانی توانایی ورزش هایی مثل فوتبال و والیبال و بسکتبال را دارند می توانند ساعتی در هفته را برای این فعالیت در برنامه ریزی خود در نظر بگیرند ( حدود 3 ساعت در هفته ) و البته دانش آموزان کنکوری بهتر است هر دو تا سه هفته یک بار این کار را انجام دهند و این نوع فعالیت ها موجب تقویت روحیه کار دسته جمعی می شود ولی فقط این نکته را به خاطر بسپارید که نباید بیش از اندازه در آن محیط به خود استرس وارد کنید و در واقع این کار باید برای شما یک تفریح باشد و از دعوا های جسمی و لفظی که موجب درگیر شدن ذهن شما می شود ، به شدت پرهیز کنید.

تاثیر ورزش در کنکور
تاثیر ورزش بر سلامتی
علیرضا ابری

علیرضا ابری

مشاور ارشد گروه ماترو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *