رشته معماری

معماری

اولین و مهم ترین مسئله در انتخاب رشته علاقه است ، اگر بدون علاقه رشته ای را دنبال می کنید ممکن است خسته شوید و به آنچه که می خواهید نمی رسید.

رشته معماری ، رشته ای است که بدون علاقه ادامه دادن آن بسیار دشوار است و خود من به شخصه دوستان زیادی داشتم که به دلیل علاقه نداشتن به این رشته در همان ابتدا ، یا ترک تحصیل کرده اند یا تغییر رشته داده اند.

اما اکثر کسانی که به این رشته می آیند ، به آن علاقه دارند.

مزایای رشته معماری

  1. اگر به آن علاقه داشته باشید درآمد بالایی می توانید در هر زمینه ی آن به دست بیاورید.
  2. معماری ذهنتان را باز می کند و ذهنی خلاق تر از آن چه که دارید به شما می بخشد.
  3. معماری در چند زمینه شما را پرورش می دهد : زمینه هایی چون عکاسی ، نقاشی ، طراحی و …
  4. با توجه به زمینه هایی که معماری شما را در آن پرورش می دهد کسب درآمد در همه زمینه ها امکان پذیر است ( بازار کار گسترده )

البته کسب درآمد نیز به شما ، هدفتان و میزان تلاشی که می کنید بستگی دارد و ممکن است شما در طراحی یا استفاده از نرم افزار موفق تر از دیگر دروس باشید.

 5. با توجه به ارائه هاییکه در طول ترم دارید و باید استاد و دانشجویان همراه خودتان را نسبت به طرحتان آگاه کنید و توضیح دهیدو با این کار فن بیان خود را نیز تقویت می کنید

معایب رشته معماری

  1. تعداد افرادی که امروزه به این رشته گرایش دارند زیاد شده است و این امر موجب شده است که برای نشان دادن خود ، نیاز به تلاش بیشتری داشته باشید.
  2. به علت شباهتی که با رشته عمران دارد بعضی از مهندسین عمران در کار معماری دخالت می کنند و کاری که مختص معماران است را نیز آن ها انجام می دهند.
  3. در این رشته شما نمی توانید شب امتحانی باشید بلکه از اول تا آخر ترم مشغول انجام کارها و رساندن آن ها در زمان مشخص شده برای تحویل هستید ( بعضی وقت ها ممکن است شب بیداری بکشید و اگر واقعا عاشق این کار باشید ، این کار برایتان لذت بخش خواهد بود )

کار معمار چیست ؟

معماری در اصل طراحی و چیدمان فضاها و سازه در کنار هم است و کار شما اینگونه نیست که مثلا رنگ یک دیوار را مشخص کنید بلکه شما باشد سازه و فضا ها را طوری کنار هم قرار دهید و طراحی کنید که به بهترین نحو با هم کار کنند و این کار شاید در این جا ساده به نظر برسد ولی کار دشواری است.

اگر کمی دقتتان در کار کم شود ، کارفرما ناراضی می شود و یا از همه مهم تر جان انسان هایی که با آرامش در خانه هایشان زندگی می کنند را به خطر می اندازید.

شما خیلی اوقات امکان دارد که با نظر کارفرما موافق نباشید و باید در این زمان او را با خود هم فکر کنید و به او توضیحات لازم را بدهید و اگر قانع نشد می توانید آن کار را رد کنید چون مسئولیت جان تک تک افرادی که در آن ساختمان و و فضا زندگی می کنند بر عهده شما است.

به قول یکی از اساتید دانشگاه : اگر ساختمانی مرتفع می سازید که ایجاد سایه در کوچه و خیابان می کند ، برفی که در زمستان می بارد و این ساختمان اجازه آب شدن به آن را نمی دهد و فردی روی آن زمین می خورد مسئولیتش با شما است و شما باید تمام جوانب را در طراحی خود در نظر بگیرید که بعد ها مشکلی ایجاد نشود.

دروس رشته معماری در دانشگاه

  1. بیان معماری
  2. هندسه کاربردی
  3. ریاضی و آمار
  4. نقشه برداری
  5. مصالح ساختمانی
  6. طراحی فنی
  7. آشنایی با معماری جهان
  8. درک و بیان محیط
  9. و…
فاطمه واحدیان

فاطمه واحدیان

دانشجوی رشته معماری دانشگاه باهنر کرمان
مشاور رشته ریاضی گروه ماترو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *