عادت های صحیح درس خواندن

«عادت های درست در فرایند مطالعه»

 حدوداً بیشتر از نیمی از روزمره ما بر حسب عادت هایمان سپری می شود و خیلی از کارهایی که انجام می دهیم کارهایی است که به انجام دادن آن ها عادت داریم . عادت های ما، الگوریتم زندگی ما را ایجاد می کنند و الگوریتم زندگی ما عادت هایی که داریم را مشخص می کند . ما وقتی عادت های یک فرد را زیر نظر می گیریم متوجه الگوریتم زندگی او می شویم و همینطور با فهمیدن الگوریتم زندگی هر فرد ، متوجه عادت هایی که دارد می شویم. برای تغییر دادن هر فرد کافیست تغییری در عادت ها و اولویت بندی او ایجاد کنیم . برای رسیدن به آن جایگاه و مرتبه ای که ما برای خود تصور می‌کنیم نیازمند این هستیم که ابتدا عادت های خود را تغییر دهیم و به الگوریتم زندگی خود نظم دهیم ، طبیعتاً جنس خواسته‌های ما تغییر خواهید کرد و به تبع آن تغییری در اولویت بندی ما به وجود می آید ‌. برای اینکه تغییری در پروسه تحصیلی خود ایجاد کنیم ، ابتدا لازم است که به الگوریتم زندگی خود نظم دهیم و عادت های درست مطالعه را کسب کنیم و از عادت های غلط خود را به دور نگه داریم . برای تغییر های بزرگ ، لازم است دست به تغییر های کوچک بزنیم ، برای اینکه درس خواندن خود را با کیفیت تر و موثر تر کنیم ، کافیست گام های کوچک برداریم و تغییر های کوچکی در فرایند مطالعه خود ایجاد کنیم . برای تحقق همین موضوع 8 عادت زیر را در مطالعه خود عنوان کنید.

 ساعت مطالعه منظم : ساعت مطالعه منظم به این معنیست که تفاوت آشکاری بین مطالعه دیروز و امروز و فردای ما نباشد . اگر می‌خواهیم روند صعودی را در ساعت مطالعه خود ایجاد کنیم باید گام های کوچک برداریم و ساعت مطالعه مان را خورد خورد افزایش دهیم . افزایش ناگهانی ساعت مطالعه موجب خستگی و ذهن آشوبی در ما می شود و طبیعتاً فردای آن روز از فرط خستگی و ناتوانی ذهنی ساعت مطالعه پایین تری خواهیم داشت و به اصطلاح تمام رشته های ما پنبه می شود . همانطور که بیان شد ساعت مطالعه ما باید منظم باشد و اگر قصد افزایش ساعت دارید از تکنیک اضافه بار استفاده کنید ، که در مقاله بعد به آن اشاره می‌کنیم.

 تست زنی + تحلیل : تا زمانی که تست نزنید متوجه میزان یادگیری خود نخواهید شد و اشتباهات خود را نمی توانید به صورت دقیق مشخص کنید . مهم تر از تست زنی فرایند تحلیل آن است . هر تستی که می زنید باید پاسخنامه آن را موشکافانه بررسی کنید و با انجام این کار ، در گام اول به الگوریتم حل آن سوال پی می برید و در گام دوم نکاتی را از سوال استخراج می کنید که منجر به یادگیری اکتشافی می شود و در گام سوم متوجه ارزش تستی مباحثی که خواندید می شوید و مباحث تست خیز را شناسایی می‌کنید.

 مرور + بازبینی : دروس مرور کردن فرایند بسیار مهم و ارزشمند است که غالباً از آن غافل می مانند . اگر بخواهم در یک مثال برای شما ارزش مرور کردن را عنوان کنم باید به آچار کشی و مهم کردن پیچ های یک قایق اشاره کنم . مرور کردن حکم آن چکش های اخری که به قایق زده می شود را دارد . در فرآیند مطالعه باید در انتهای روز ، هفته و ماه مباحثی که خواندیم را با نظم و ترتیب مرور کنیم .

 مطالعه منسجم : مباحث جدیدی که ما می‌خوانیم با مباحث که در قبل خواندیم ارتباط دارد و مباحث پیش نیاز مباحث جدید محسوب می شوند . برای یادگیری بهتر و کارآمد تر ، لازم است تا مباحث قبل را با دقت بخوانید و در گام بعد پیوند منسجمی با مباحثی که اخیراً یاد گرفتید ایجاد کنید تا آن مبحث را یک پارچه و منسجم به یاد داشته باشید.

 مطالعه متمرکز : در زمان واحد فقط و فقط یک درس را مطالعه کنید و از اینکه به طمع استفاده بهینه تر از زمان ، دو درس را مطالعه کنید بپرهیزید که این کار اشتباه ترین کار ممکن است. در زمان واحد تنها به مطالعه و بررسی یک درس بپردازید و بعد از اتمام آن دقایقی استراحت کنید و بعد به سراغ مطالعه درس دیگر کنید . 

خلاصه نویسی کردن : فرآیند مطالعه خود را آمیخته با نت برداری و نوشتن نکات مهم کنید . هنگام مطالعه درسنامه روی کتاب حاشیه نویسی کنید و نکات مهم را بنویسید ، بعد از تحلیل تست ها نکاتی که استخراج کردید را بنویسید و در انتها نکات جمع آوری شده را در یک دفترچه بنویسید . احساس کاذب فراموشی یکی از موضوعاتی است که شما را در آستانه نزدیک شدن به کنکور تحت تأثیر قرار می دهد ، و با وجود ساعت مطالعه بالا و مرور دروس ، این احساس در شما جاری می شود . داشتن خلاصه از دروس به کمک ما می آید و این احساس را از بین می برد . نوشتن خلاصه ، به ظاهر زمان گیر است اما در باطن برای مرور دروس خوانده شده کافیست به خلاصه مان نگاهی بیاندازیم بنابراین زمان کمتری از ما صرف می شود ، و در زمان ما صرفه جویی می شود . 

مطالعه در محیط ایزوله : برای اینکه مطالعه کارآمدتری داشته باشید باید تمام تمرکز و توجه خود را به درس بسپارید و از هر گونه عوامل حواس پرتی درونی و بیرونی به دور باشید . عوامل حواس پرتی درونی فکر و خیال و در آشفتگی ذهن ما و عوامل حواس پرتی بیرونی در سر و صدای اطراف ، تلفن همراه ، شبکه‌های اجتماعی و وسایل و اشیاء ای که تمرکز شمارو بهم می زند خلاصه می شود . 

پشت میز مطالعه کردن : از خوابیده مطالعه کردن به شدت بپرهیزید . و زمانی که قصد مطالعه دارید حتما پشت میز روی صندلی بشینید و به صورت نشسته مطالعه کنید ‌.مطالعه در حالت خوابیده اصلا کارآمد نیست و راندمان بسیار پایینی دارد و موجب تشدید تنبلی و کاهلی در شما می شود. این نکته را به یاد داشته باشید همانطور که نشسته نمی‌توانید استراحت مطلوبی داشت و باید دراز بکشید ، خوابیده نیز نمی توانید مطالعه مطلوبی داشته باشید و باید پشت میز به روی صندلی بنشینید .

امیر محمد محمدی لیلستانی

امیر محمد محمدی لیلستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *