روش مطالعه PQRST

روش PQRST یکی از بهترین روش ها و تایید شده توسط روانشناسان برای افزایش مهارت مطالعه می باشد. این روش توسط توماس و اچ.ای رابینسون، اسپاک و برگ و آر.پی رابینسون ابداع شده است. احتمالا بار ها و بارها این جمله “این همه خوندم اما همه چی از یادم رفته بود!” را زندگی کرده اید! و اعتماد به نفستان نابود شده است، شاید هم از درس های حفظی فراری شدید. پیشنهاد می کنم بهتر است این روش را امتحان کنید! در روش PQRST ، سعی در این است مطالب را به درستی رمز گذاری کنید و به حافظه بلند مدت ذخیره کنید. این روش برای دروس حفظی مانند زیست شناسی، تاریخ ، جغرافیا و…. کاربردی است. 

روش PQRST شامل پنج مرحله میباشد : Preview: مرور اجمالی Question : سوال Read : خواندن Self_recitation : تلقین و تکرار Summarize : خلاصه کردن Test : آزمون

 1. در مرحله ی مرور اجمالی، باید یک دید کلی نسبت به مطلب بدست بیاورید. پیشنهاد : مقدمه، خلاصه، تیتر ها را روزنامه وار بخوانید. عکس های مربوطه را مشاهده کنید و سعی در فهم کلی مطلب داشته باشید. تذکر : قرار نیست جزئیات را حفظ کنید. پس وسواس به خرج ندهید. فقط می‌خواهیم که نقشه ایی کلی از مطالب در ذهنمان نقش ببندد. 

2. در مرحله ی سوال، از خود سوال بپرسید. پیشنهاد یک :می توانید بپرسید هدف از خواندن این مطلب چیست؟ قرار است که چیزی بیاموزم؟ پیشنهاد دو : تیتر ها و عناوین درس را به جمله سوالی تبدیل کنید.

 3. در مرحله ی خواندن، جواب سوالات مطرح شده ی خودتان را بدهید! پیشنهاد : سعی کنید پاراگراف به پاراگراف بخوانید و با مداد نکات مورد نظر را علامت بزنید.

 تذکر : این مرحله از مهم ترین مراحل است. سعی کنید متوجه بشوید کدام قسمت از مطلب، اهمیت بیشتری دارد. 

4.در مرحله ی تلقین و تکرار، سعی کنید مطالب کتاب را که یاد گرفتید از حفظ به زبان بیاورید. چندین بار این کار را انجام دهید و گفته هایتان را با کتاب مقایسه کنید که در نهایت مطالب کتاب را به صورت کامل حفظ شوید. پیشنهاد یک : در این مرحله، می‌توانید با صدای بلند مطالب را بگویید تا بهتر در ذهنتان باقی بماند. پیشنهاد دو : در این مرحله میتوانید اگر نکته ای را یاد گرفته اید، یاداشت برداری کنید. یا همان خلاصه نویسی خودمان! پیشنهاد سه : بهترین روش برای حفظ کردن مطالب،آموزش آن به دیگران است. سعی کنید در این مرحله، مطالبی که می‌خواهید حفظ کنید را برای دیگران بازگو کنید. 

5. در مرحله ی آزمون، خودتان را ارزیابی کنید! درس پس دادن به خودتان، بهترین روش برای تثبیت مطالب در حافظه است. در ابتدا یک مرور کلی و درست از مطالبی که یادگرفته اید، داشته باشید. و بعد از خودتان امتحان بگیرید. 

پیشنهاد : می توانید از خودتان به صورت شفاهی، سوال بپرسید و پاسخ دهید، یا شروع به تست زنی از تمامی مطالب کنید.

 تذکر : این مرحله را به زمان های بعد نگذارید. بلافاصله بعد از یادگیری درس، از خودتان امتحان بگیرید.

ندا فرین کمال

ندا فرین کمال

مشاور گروه ماترو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *