نکاتی در خصوص کنکور 1403
- آذر 21, 1402
- گروه مشاوره ماترو
- 0
نکاتی از کنکور ۴۰۳
اولین موضوع کنکور ۴۰۲ بی تجربه بودن بسیاری از دانش آموزان بود و همین موضوع باعث شد بسیاری از دانش آموزان هشدار هارا جدی نگیرند و در مطالعه کمی تنبلی کنند به این امید که صرفا یک امتحان نهایی است و سختی چندانی ندارد و بسیاری شب امتحانی و حتی یک ماه مانده به امتحانات برای نهایی ها مطالعه داشتند و بسیاری در دروس عمومی تنبلی کردند و از عمومی ها غافل شدند و همین باعث شد شاهد یک افت معدل بخاطر سختی امتحان نهایی ها باشیم چرا که هر امتحان نهایی مانند یک کنکور می ماند و در همین حد باید جدی گرفته شود که متاسفانه بسیاری از دانش اموزان توجهی به این موضوع نداشتند و صدمه بسیار زیادی دیدند. لازم است توجه کنیم که در امتحانات نهایی بحث تراز مطرح است و دیگر نمره به آن صورت ملاک نیست همانند کنکور برای هر درس معدل کل کشور را در نظر میگیرند، به فرض مثال معدل کل کشور در درسی ۱۲ می باشد در این حالت نمره ۱۲ در آن درس به دانش آموز تراز کف و بیشتر از ۱۲ ترازی بالاتر و کمتر از آن نیز به تبع ترازی کمتر از تراز کف را میدهد و دیگر دیدگاه نمره محوری به نهایی ها نخواهیم داشت. در خصوص دروس عمومی ؛ این دروس در کنکور ۴۰۲ تاثیر زیادی بر روی تراز امتحانات نهایی داشتند به ویژه درسی مثل ادبیات، که البته امسال نیز به همان میزان و حتی بیشتر در کنکور تاثیر خواهد داشت پس لازم است مطالعه دروس عمومی جدی گرفته شود و دانش آموزان هر روز به صورت روتین باکس مطالعاتی عمومی داشته باشند و مطالعه تشریحی و حل نمونه سوال نمونه سوال تشریحی هم برای دروس تخصصی هم دروس عمومی در برنامه خود داشته باشند. حتی در صورت نیاز از منابع و کتاب های ویژه امتحانات تشریحی و یا پکیج هایی همچون پکیج شب امتحان جهت جمع بندی سریع تر و با کیفیت تر استفاده کنند. استفاده از این سبک پکیج های جمع بندی این توان را به دانش آموز می دهد که در مدت زمان کمتر جمع بندی و مطالعه با کیفیت تری داشته باشد و زمان بیشتری را به حل نمونه سوال و حل تمرین اختصاص دهد. اما دیدگاه دیگری که در کنکور ۴۰۳ که متفاوت با کنکور ۴۰۲ است این است که خیلی از مشاور ها تاکید بر این قضیه دارند که ۷۰ الی ۷۵ درصد کنکور از مباحث پایه دوازدهم است و در فضای مجازی موجی به راه افتاده است که دانش آموزان را به این سمت سوق می دهند که تاکید خود را روی مطالعه پایه دوازدهم بگذارند و تفکر دانش آموزان را از دروس پایه دور کرده اند که این طرز فکر به نوعی هم درست است هم غلط ؛ اما علت درست بودن چیست؟! اگر از دیدگاه ریاضی به داستان نگاه کنیم منطقی به نظر می آید و کاملا درست است چراکه ۵۰درصد داستان تاثیر مستقیم امتحانات نهایی است که تماما مربوط به دروس پایه دوازدهم می باشد و از طرفی کنکوری که قرار است از دروس تخصصی برگزار شود ۵۰ درصد دیگر داستان است که از این ۵۰ درصد هم حدود ۱۶ الی ۲۰ درصد دروس تخصصی پایه دوازدهم خواهد بود پس چیزی حدود ۷۰ درصد کنکور را شامل می شود.اما نکته ای که لازم است همیشه به آن دقت کرد این است که باید متوجه اهمیت دروس پایه باشیم به دو دلیل : طراح کنکور به این موضوع و نگاه ریاضی به دوازدهم توجه خواهد کرد و احتمالا تعداد سوالات مستقل پایه دوازدهم کاهش پیدا خواهد کرد و در عوض آن تعداد سوالات ترکیبی از دوازدهم و پایه بیشتر خواهد بود که این بحث تست های ترکیبی در رشته انسانی مورد توجه دروسی همچون فلسفه و منطق و جامعه شناسی و در رشته ریاضی دروسی همچون حسابان و شیمی و در رشته تجربی دروسی همچون زیست و شیمی خواهد بود. پس دیدگاه ترکیبی طراح کنکور به سوالات را باید در نظر گرفت و در این شرایط دانش آموزی که فقط پایه دوازدهم را مطالعه کرده باشد ضربه خواهد خورد. و اما دلیل دوم که ثابت می کند حق کنار گذاشتن دروس پایه را نداریم برای مثال درسی مثل شیمی را در نظر بگیرید؛ دانش آموز برای پاسخ گویی به سوالات پایه دوازدهم نیازمند است مطالب مربوط به پایه از جمله درصد خلوص ، جدول تناوبی و …. را یاد گرفته باشد. یا درسی مثل ریاضی بخش اعظم مباحثی همچون تابع ، مثلثات، معادله و نامعادله و ….. را در پایه دهم و یازدهم مطرح می شود و اگر دانش آموز روی این دروس تسلط نداشته باشد قطعا از پس ریاضی پایه دوازدهم بر نخواهد آمد و توان پاسخ گویی به سوالات مباحث پایه دوازدهم را نخواهد داشت. البته این موضوع برای برخی از دروس مثل درس فیزیک به طور صد در صدی صدق نمیکند چرا که فیزیک هر پایه دارای مباحث مستقل است پس این دیدگاه در درسی مثل فیزیک کمرنگ تر است.
نویسنده : محمد رفسنجانی فیروزی
ویراستار : نسترن رستمی