روش مطالعه علوم و فنون

نحوه مطالعه ی علوم و فنون

 درس علوم و فنون، دومین درس دفترچه ی اول کنکور انسانی با ضریب هشت، پر اهمیت ترین درس کنکور را به خود اختصاص داده است. این درس شامل چند قسمت است : 

الف. تاریخ ادبیات

 ب. عروض

 ج.  قرابت معنایی

 د. آرایه های ادبی

 تاریخ ادبیات : در این کتاب، تاریخ ادبیات، بخشی را به خود اختصاص داده است. بخشی که در مورد تاریخ ادبیات از قرن های 3 تا دوران معاصر می باشد. تقریبا یکی از سخت ترین قسمت را به خود اختصاص داده است با توجه یه این که شما باید کتاب های نویسندگان را حفظ کنید. بهترین راهکار برای حفظ این گونه مطالب، رمزگزاری مطالب است. یه عنوان مثال : آثار ملک الشعرا :دستم ( د دیوار اشعار/س سبک شناسی/تاریخ تطور نظم فارسی/م مقالات علمی)

 *رمزگزاری تان باید مفهومی باشد تا بهتر در ذهنتان باقی بماند.

 *می توانی از تصویر سازی برای حفظ کردن این موارد نیز استفاده کنید. 

عروض: بخش قشنگ و زیبای همیشگی بچه های انسانی! فاعلاتن فاعلن! در این قسمت شما باید بتوانید ورزن اشعار را مشخص کنید و اختیارات را مشخص کنید. دانش آموزان برای حل سوالات عروض ، به دو دسته تقسیم می شوند یا دانش آموزانی که به صورت شنیداری( سعی می کنند یا شناسایی ضرب ها ریتم ها را شناسایی کنند ) اوزان را تشخیص می دهند یا به صورت نوشتاری (به صورت تقطیع کردن کلمات) تقطیع می‌کنند. 

پیشنهاد: هر شب بعد از اتمام برنامه تان، کتاب فنون تان را باز کنید و یک بیت شعر را انتخاب کنید و وزن آن را بیابید و اختیارات آن را مشخص کنید.

 قرابت معنایی: معمولا 3 الی 5 سوال به پیدا کردن مفهوم ابیات اختصاص داده می شود. برای این قسمت سعی کنید پنج تست قرابت معنایی در روتین شبانه تان قرار بدهید تا به مرور در این بخش قوی شوید. جدا از آن سعی کنید برای قوی تر شدن در این مبحث کلمات سخت و اصطلاحات این کتاب را یاد بگیرید و حفظ کنید. 

آرایه های ادبی: بخش دوست داشتنی و البته کمی سخت برای انسانی ها. معمولا 8 الی 12 سوال به این قسمت اختصاص داده می شود که ممکن است سوالات آرایه ترکیبی یا تکی داده شود. برای همین مورد، حتما از تست های آرایه ترکیبی غافل نشوید و به سراغشان بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *