چند ساعت درس بخوانیم

روزی چند ساعت درس بخوانیم

برای دریافت یک هفته برنامه درسی رایگان و یا اطلاع از طرح های آموزشی و مشاوره تحصیلی ماترو با شماره آموزشگاه 026 3334 1761   و یا در واتساپ  به شماره 09010644412 پیام دهید و یا فرم زیر را تکمیل کنید.




روزی چند ساعت درس بخونم ؟ این یکی از سوالات پرتکرار دانش آموزان است که البته نمی توان به صورت کلی به آن پاسخ داد مثلا من نمی توانم بگوییم که همه شما روزی 7 ساعت مطالعه داشته باشید و یا همه ساعت پنج صبح شروع به درس خواندن کنند …

چون مطالعه و برنامه ریزی فاکتور های زیادی دارد که من در این مطلب می خواهم به چند مورد از آن ها اشاره کنم تا خود شما متوجه شوید که به چه مقدار مطالعه در طول روز نیاز دارید. اولین فاکتوری که میزان ساعت مطالعه شما را در طول روز مشخص می کند رشته مورد علاقه شما و هدف گذاری شما است و فرقی هم نمی کند که دانش آموز کنکوری باشید و یا دانش آموز متوسطه اول که می خواهد وارد فضای سال های نزدیک به کنکور شود و می خواهد در یک مدسه خوب درس بخواند که اولین مرحله آن قبولی در آزمون مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان است که باید برنامه ریزی دقیقی برای آن انجام دهد و اگر هم لازم شد به کلاس تیزهوشان برود و خود را تقویت کند . در هر صورت اولین مورد هدف گذاری است که تا زمانی که هدف مشخصی نداشته باشید نمی توانید متوجه شوید که چند ساعت در روز باید درس بخوانید و یا اصلا چه کارهایی را در طول روز باید انجام دهید و یا چه کارهایی را نباید انجام دهید.

مشاور تحصیلی

فاکتور دوم این است که شما در طول روز چه کاری انجام می دهید (بعضی از دانش آموزان سر کار می روند و می خواهند در کنار تحصیل مهارت هم یاد بگیرند ولی نمی خواهند درس و مدرسه را هم رها کنند ) شما ساعت های خالی روزتان را در می آورید که این هم خودش باید در طول هفت روز هفته کاملا بررسی شود  بعضی روز ها کار کمتری دارید و کلاس های مدرسه زود تمام می شود در این صورت تا آخر شب زمانتان را باید به چند قسمت تقسیم کنید. اولین قسمت تایم ناهار و استراحت است و اگر هم خیلی خسته بودید بهتر است که حداکثر ده دقیقه یه خواب کوتاه داشته باشید و مراقب باشید که هر چقدر مدت زمان خوابتان از یک ربع بیشتر شود نتیجه معکوس برای شما و عملکرد شما به همراه دارد پس سعی کنید اگر بیشتر از بیست دقیقه می خوابید این خواب ظهر را حذف کنید.

دومین قسمت تایم شروع و پایان را مشخص کنید مثلا بگویید که می خواهم ساعت نه شب درسم تمام شود

سومین مورد تایم های استراحت خود را محاسبه کنید مثلا برای یک ساعت و نیم درس خواندن ، یک ربع بیست دقیقه استراحت کافی است و هیچ وقت هم پشت سر هم بیشتر از یک ساعت و نیم یا حداکثر دو ساعت مطالعه نکنید و حتما تایم های استراحتی مابین آن برای خود تعریف کنید که البته این زمان استراحت برای استفاده از گوشی و شبکه های اجتماعی نیست بلکه برای خوردن میوه ، ورزش و قدم زدن و یا ریلکس کردن است. پس حواستان باشد سعی کنید حداکثر دو ساعت پشت هم درس بخوانید و حتما بعد آن استراحت کنید  بعضی وقت ها اگر لازم است 3 ساعت یک درس را بخوانید بهتر است که به دو یک ساعت و نیم تقسیم کنید و بین آن ها یک ربع استراحت کنید (میوه میل کنید ، راه بروید ، با خانواده گفت و گو کنید) و خواهشا تفریح و استراحت را به خاطر درس رها نکنید (کم کن تو سال یازدهم و دوازدهم ولی قطع نکن) چون به شدت بازدهی و عملکرد شما رو کاهش می دهد سعی کن هر هفته یا دو هفته یک بار یک برنامه تفریحی کوتاه برای خود تدارک ببینی مثلا صبح جمعه 3 ساعت زمان برای رفتن به کوه. حال می خواهم یک مثال برای شما در این موضوع بزنم

رضا دانش آموز پایه دوازدهم است و رشته او ریاضی فیزیک است او اول می آید و با خودی می گوید که من همزمان با درس در یک شرکت برنامه نویسی کار آموزشی می کنم و هر روز 2 ساعت به صورت آنلاین با آن شرکت در ارتباط هستم و از طرفی هم نمی خواهم درس و مدرسه را رها کنم و می خواهم در یک دانشگاه خوب هم قبول بشم. من روز شنبه ساعت 12 کلاس هایم تمام می شود و آن روز باید دو ساعت در شرکت برنامه نویسی باشم پس تا ساعت 2 نمی توانم درس بخوام و از ساعت دو تا ساعت سه ناهار ، نماز و استراحت و… 

از ساعت سه تا ساعت 11 شب می خواهم مطالعه داشته باشم که در این بین نیم ساعت برای شام می گذارم کنار که می شود هفت ساعت و نیم که با تایم های استراحت بین درسی من حدودا 6 ساعت به صورت مفید درس می خوانم.

البته فراموش نکنید که من منظورم ساعت مفید مطالعه هست نه این که یک صفحه کتاب را یک ساعت نگاه کنید و بعد متوجه شوید که بعد یک ساعت حواستان جای دیگر پرت بوده است مهم ترین موضوع در مطالعه بحث تمرکز است و تا زمانی که تمرکز کافی در درس ها نداشته باشید درس خواندن فایده ای ندارد پس سعی کنید ذهنتان را از موارد منفی خالی کنید و اتاقتان را همیشه تمیز و خلوت بدون عوامل مزاحم کنید که حواستان در هنگام درس پرت نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *