ساعت چند بخوابیم ؟

خواب دانش آموز کنکوری

خواب دانش آموز کنکوری فاکتور بسیار مهمی است که اگر به آن توجه نشود ، می تواند باعث آسیب های فراوانی در دانش آموز شود و بازدهی و عملکرد دانش آموز را به شکل قابل توجهی پایین بیاورد.

یکی از سوالاتی که دانش آموزان در این مورد مطرح می کنند این است که یک کنکوری به چند ساعت خواب در شبانه روز احتیاج دارد ؟

در این مورد باید بگویم که حداقل خواب برای یک دانش آموز کنکوری 6 ساعت است و باید توجه کند که خوابش از هفت و یا هشت ساعت بیشتر نشود چون همانطور که خواب کم باعث آسیب می شود ، خواب زیاد هم باعث آسیب می شود پس باید کاملا تعادل را رعایت کنیم و نه آنقدر به خودمان فشار بیاوریم و کم بخوابیم و نه آن که آنقدر بخوابیم که از کار های مهم روزانه خود جا بمانیم.

البته در این که ساعت چند باید بخوابید و ساعت چند باید بیدار شوید ، نمی توان قطعی صحبت کرد چون که دانش آموزان با هم تفاوت دارند و نمیتوان یک نسخه کلی را بگوییم و همه را وادار کنیم تا آن را انجام دهند.

ولی از نظر من بهترین ساعت خواب از برای دانش آموز کنکوری از ساعت ده یا یازده شب تا ساعت پنج یا شش صبح است که دانش آموز سرحال بلند می شود یک ساعت مطالعه می کند و یا درس های همان روز را پیش خوانی می کند (قدرت عملکرد مغز در آن موقع بالاست) و بعد صبحانه میل می کند و به مدرسه می رود (الان که کرونا هست در فضای مجازی به درس معلم ها گوش میکند).

و خیلی از دانش آموزان هم می پرسند که من اصلا نمی توانم زودتر از ساعت دوازده یا یک بخوابم من باید چیکار کنم ؟

و خوب بعد از بررسی ها متوجه می شوم که این دانش آموزان بعد از کلاس درس (مثلا ساعت 2) کلی وقت هدر می دهند و بعضی از این افراد هم حدود یکی دو ساعت بعد از ظهر می خوابند و آن را تبدیل یه یک عادت برای خود کرده اند که عادت بسیار بد و مخربی است که هم عملکرد را کاهش می دهد و هم تنظیم خواب شبانه شما را بر هم می زند.

بعضی از دانش آموزان هم می گویند که دست خودم نیست و نمی توانم بیدار شوم و کلی ساعت و آلارم هم می گذارم ولی هیچ تاثیری روی من ندارد و اصلا صدای ان را متوجه نمی شوم

و خوب برای این عزیران هم باید بگوییم که درست است چرت بعد از ظهر تاثیر خوبی دارد (البته منظورم در حد ده دقیقه تا یک ربع است) ولی اگر شما توانایی کنترل بیدار شدنتان را ندارید ، می توانید اصلا بعد از ظهر ها نخوابید و خواب را به شب منتقل کنید و درس هایتان را در طول روز بخوانید اگر بتوانید ساعت چهار یا پنج صبح بیدار شوید که حدودا دو سه ساعت زمان بسیار مفیدی خواهید داشت که مغز شما بسیار آماده است و شما باید در آن زمان نهایت استفاده را از آن بکنید.

و از این غاقل نشوید که خواب زیاد ممکن است باعث سر درد و یا خستگی بیشتر شما شود پس به اندازه بخوابید و ساعت خواب مناسبی را برای خود انتخاب کنید و طبق آن بخوابید و بیدار شوید و اگر خودتان نمی توانید برنامه خوابتان را با برنامه درسی خود منطبق کنید حتما از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید.

بالا بردن تمرکز 

برای اطلاع از مشخصات پکیج و طرح های مشاوره فرم زیر را کامل کنید​




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *