دانشگاه برم یا نه

محاسن ورود به دانشگاه فارغ از توجه به بازار کار کنونی

دانشگاه برم یا نه یکی از سوالات پر تکرار دانش آموزان در مقطع متوسطه است که با وجود شرایط اقتصادی و بازار کار کنونی انتخاب مسیر کنکور و دانشگاه تصمیم عاقلانه ای است یا خیر؟ 

پس از اطمینان حاصل از درستی این تصمیم ، زمان و هزینه خود را صرف کلاس های خصوصی ، گرفتن مشاور ، خرید منابع و شرکت در آزمون های آزمایشی و… نمایند.

بدیهی است امروزه بازارکار برخی رشته های دانشگاهی چنان که باید باشد نیست و نقص هایی در این مورد وجود دارد اما برکسی پوشیده نیست که درکنار همه  این نقص ها مسئله اصلی نبود فارغ التحصیلان باسواد و نیروی متخصص است.

واضح است که صرف مدرک به دست بودن حتی در رشته های تاپ آینده ی شغلی شما را تضمین نمی کند و درکنار دارا بودن مدرک ، تخصص و قابلیت شما برای انجام کار است که موفقیت یا عدم آن را در این خصوص رقم می زند.
برای داشتن یک تصمیم صحیح برسر این دوراهی بهتر است قبل از هرچیزعلایق خود و توانایی هایتان را بشناسید که انتخاب واقع بینانه ای در خصوص انتخاب مسیری که تعیین کننده ی آینده تان است داشته باشید.

دانشگاه هم می تواند وسیله ای برای رشد و پیشرفت و هم می تواند صرفا عاملی برای صرف زمان و هزینه ی شما باشد؛ این که کدام یک از این نتایج برای شما حاصل شود کاملا به خودتان بستگی دارد. به این که بر چه اساس تصمیم می گیرید و انتخاب می کنید و تا چه اندازه از ظرفیت های دانشگاه استفاده می کنید.

قبل از هر مولفه ای علاقه شماست که تعیین می کند لازم است وارد دانشگاه شوید و به مدرک دانشگاهی نیازدارید یاخیر.
کسی که به وکالت ، پزشکی یا دبیری علاقه مند است راهی غیر از صرف زمان و هزینه برای طی مسیر کنکور و ورود به دانشگاه و نهایتا حوزه ی کاری مورد علاقه اش ندارد.

چه رشته ای در دانشگاه بخوانم ؟

اما اگر علاقه و تواناییتان در حوزه ی کاری است که نیازی به مدرک آکادمیک ندارد , بدون ورود به دانشگاه هم میتوانید درمسیر رسیدن به این هدف قدم بردارید و فرد موفقی باشید.

اگرچه بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی نیز می توان با گرفتن مدارک آموزشگاهی و یادگیری مهارتی خاص و با صرف زمان و هزینه ی کمتر ، کسب و کاری راه اندازی کرد که حتی تحصیل کرده های دانشگاه های برتر برای شما کار کنند اما این را هم در نظر داشته باشید؛ تجربیاتی که از طریق دانشگاه حاصل می شود ارزش صرف زمان و هزینه را دارد.

4 سال تحصیل در دانشگاه دید شما را نسبت به مسایل تغییر می دهد و به خطوط فکری شما جهت می دهد
.شروع زندگی دانشجویی , شروع استقلال فردی و بعضا مالی از خانواده است و همچنین خواسته یا ناخواسته درموقعیت اجتماعی شما و حتی فرزندان تان در سطح جامعه بی تاثیر نیست.

برای افرادی که به مهاجرت فکرمی کنند؛ داشتن مدرک دانشگاهی کار را برای آن ها آسان تر می کند.
روابطی که دردانشگاه میان شما ، اساتید و هم سالانتان شکل می گیر ، اعتماد به نفسی که از این طریق کسب می کنید و تقویت ارتباطات ، مهارت ها ، سخنوری و ده ها محاسن دیگر ، می تواند انگیزه ای برای ادامه تحصیل شما دردانشگاه باشد.
اگر انتخاب شما ، ورود به دانشگاه است قبل از برداشتن هر گام دیگری در این مسیر ، هدف گذاری کنید.

هدف گذاری شما بر روی رشته های دانشگاهی باید با توجه به تیپ شخصیتی ، علایق و توانایی هایتان باشد.
این ها مولفه هایی بسیار مهم تر از درآمد و بازار کار می باشند.
برای مثال اگرچه پزشکی یکی از رشته های پر درآمد است اما کسی که توانایی او در زمینه ی حسابداری است نمی تواند پزشک خوبی باشد. فردی با داشتن توانایی هایی در تناسب با آموزش می تواند معلم خوبی باشد اما ممکن است نتواند وکیل خوبی باشد.

دانشگاه بروم یا نه

و حالا جواب این سوال که دانشگاه بروم یا نه ، با وجود این که بازار کار و درآمد مولفه های مهمی هستند اما به تنهایی نمی توانند تصمیم صحیح و نتیجه بخشی برای هدف گذاری به دنبال داشته باشند.

اگر توانایی های خود را در مسیر علایقتان به کار بگیرید می تواند موجب رشد و شکوفایی استعداد هایتان و فراهم شدن بسترکاری و نهایتا به دنبال آن در آمد مورد نظرتان شود و بالعکس انتخابی ناآگاهانه شما را از مسیردستیابی به این اهداف منحرف می کند.

علاوه براین دانشگاهی که شما برای تحصیلات اکادمیک مورد هدف گذاری قرار می دهید تاثیر به سزایی در نتیجه بخشی رشته موردنظرتان دارد.

بدیهی است که داشتن مدرک تحصیلی رشته ی موردنظرتان از دانشگاه های برترو کار و فعالیت در زمینه ی شغلی که به آن علاقه مند هستید رویایی است که به ذهن هرکسی خطور می کند اما همه حاضر به صرف زمان و هزینه برای دستیابی به آن نیستند. غافل از این که داشتن آینده ی تحصیلی و شغلی مناسب و موقعیت های مالی و اجتماعی ، حاصل تلاش و صرف زمان و هزینه درمسیرانتخابی آگاهانه است.

کنکور و دانشگاه را مثل دو پله از پله های یک نردبان ببینید ، آن هارا دو مرحله از مراحلی درنظر بگیرید که طی کردنشان ارزش تجربیات و دستاورد های حاصل از آن هارا دارد.

و سخن آخر این که شرایط اقتصادی و بازار کار برای ابد به همین شکل باقی نخواهد ماند پس برای آینده ی خود بر اساس شرایط وموقعیت کنونی تان برنامه ریزی نکنید و استعداد ، توانایی و انرژی تان را در مسیر علایق تان به کار بگیرید هرچند زمان بر و هزینه بر باشد و سعی کنید عادت های خوب را در خود جا بیاندازید تا نتیجه های فوق العاده به دست بیاورید حتما مقاله موفقیت یک شبه را مطالعه فرمایید.

نویسنده : نسا ساعد پناه 

نسا ساعد پناه

نسا ساعد پناه

رتبه 82 کنکور و مشاور انسانی گروه ماترو

2 comments on “دانشگاه برم یا نه

  1. سلام من امسال دیپلم انسانی رو گرفتم و کنکور هم شرکت کردم ولی دانشگاه دولتی مجاز نشدم
    (درسم خیلی خوبه ولی به خاطر شرایط کرونا و مجازی بودن درس نخوندم)
    اصلا نمیدونم به چی علاقه دارم و باید چیکار کنم
    به خاطر علوم سیاسی انسانی خوندم ولی حالا که فکر میکنم آزادی رو از من میگیره و محدودم میکنه

    لطفا راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *