بی دقتی و عدم تمرکز در آزمون

بالا بردن دقت و تمرکز در امتحان – بی دقتی در آزمون را چیکار کنیم ؟

بی دقتی در امتحان یکی از مشکلات اساسی دانش آموزان سر جلسه آزمون هست خیلی از دانش آموزان زمانی که امتحان شروع می شود با عجله (که همراه با بی دقتی هست) سوال ها را می خوانند و پاسخ می دهند و سریع برگ هایشان را تحویل می دهند ممکن است سوال یا قسمتی از یک سوال جا افتاده باشد مثلاً خود من در زمانی که دوم دبیرستان بودم سر امتحان ریاضی عجله داشتم که سریع امتحان را تمام کنم و به کارم برسم امتحان سختی بود ولی من چون درس به خوبی خوانده بودم و تمرین های زیادی حل کرده بودم سوالات را کامل جواب دادم اما به خاطر عجله داشتن ، در یک سوال قسمتی از سوال را ندیده بودم و باعث شد به جای ۲۰ ، ۱۹ شوم این امکان وجود دارد که زمانی که سوال را با عجله پاسخ مي دهيد در محاسبات اشتباه کنید  مثلا اگر شما در امتحان نهایی باشید و یک سوال چند قسمتی که جوابهای هر قسمت در قسمت بعد لازم است را در قسمت اول اشتباه به دست بیاورید ممکن است فقط نمره راه‌حل که احتمالاً نيم نمره است را بگیرید یعنی یک سوال دو یا سه نمره ای را يا نيم نمره واگذار کنید. 

 خیلی از دانش‌آموزان این شکلی هستند که امتحان را با عجله و عدم تمرکز می نویسند  و تا آخر جلسه می نشینند و سوالات را دستکاری می‌کند و حتي ممکن است سوالاتی که به درستی پاسخ داده‌اند را هم دستکاری کنند و پاسخ اشتباه به دست بیاورند و اشکال اساسی ترین موضوع کثیف کردن برگه است که زمان تصحيح ، حتماً در ذهن مصحح تاثیر منفی خواهد گذاشت.

زمانی که  با عجله امتحان را پاسخ می دهید ممکن است  ناخوانا بنویسید و این ناخوانایی باعث می‌شود که مصحح و نتواند برگه شما را بخواند و ممکن است یا به شما نمره ندهد یا نمره خیلی پایینی به شما بدهد و دومین موضوع این است که شما زمانی که می‌خواهید جواب های تان را چك کنید اگر خط تان کثیف یا ناخوانا باشد ممکن است اگر اشکالی در بر برگه تان داشته باشید متوجه نشوید و نمره آن سوال را از دست بدهید.

مورد دیگر تمرکز است که خیلی از دانش آموزان تمرکز کافی را سر جلسه ی امتحان ندارند و حواسشان به همه جا هست و به همه چیز فکر می کنند به جز به آزمون و این عدم تمرکز و حواس پرتی باعث می شود که سوالات را با دقت نخوانید و همین مورد باعث می شود سوالات زیادی را از دست دادن بدهید مثلا اگر در آزمون های تستی و یا تشریحی دقت کرده باشید در خیلی از موارد شما بعضی از سوالاتی که ننوشته اید یا غلط نوشته اید را نگاه می کنید و حسرت می خورید که چرا با تمرکز کامل و با دقت آن را نخوانده ام من این سوالات را خیلی خوب بلد بودم و از این مبحث سوالات زیادی حل کرده بودم ولی چون اصلا در زمان خواندن تست تمرکز نداشتم اصلا متوجه نشدم که نمونه این تست را هفته قبل حل کرده ام ، البته باید حواستان هم باشد که بیش از حد رو یک سوال وقت نگذارید تا زمان از دست برود .

یکی از علت های مهمی که دانش آموزان تمرکزشان را از دست می دهند داشتن ترس و استرس هست که مغز آن ها را قفل می کند و نمی گذارد اطلاعاتی را که قبلا خوانده اند را درست به یاد بیاورند به خاطر همین پیشنهاد من این است که قبل از شروع امتحان به خود جملات مثبت بگویید و با چند نفس عمیق آزمون را شروع کنید و اصلا هم به فکر این که اگر خراب کنم چی میشه ؟ به مامان و بابام چی بگم ؟ به مشاور و… فکر نکنید چون این ها فقط نتیجه معکوس بر عملکرد شما میگذارد و برای بالا بردن تمرکز مقاله افزایش تمرکز را مطالعه کنید.

 

راه کار برای داشتن امتحانی عالی به دور از بی دقتی و عدم تمرکز 

 

1. با دقت کامل تمام سوالات را بخوانید زمانی که به سوال ساده میرسید تمام قسمتهای آن را به خوبی نگاه کنید تا قسمتی از سوال جا نیافتد و یا ممکن است با کمی فکر کردن متوجه شوید که سوال با روش دیگری باید حل شود و نه با راه حل شما یا راه حلی که شما انجام داده اید مخصوص امتحان کتبی نیست. ( البته حواستان باشد که وسواس در این کار به خرج ندهید که نتیجه کار بر عکس شود )

بی دقتی و حواس پرتی را در زمان آزمون ها کنار بگذارید و در زمان امتحان فقط به امتحانتان فکر کنید و تمرکزتان روی آن باشد نه جای دیگر.

 

2. زمانی که سوال را با دقت کامل خواندید جوری به سوال با دقت جواب دهید که انگار دیگر نمی خواهید به آن سوال برگردید با دقت و تمیز سوال را حل کنید و بعد به سراغ سوال بعدی بروید.

 

3. اول سوالات آسان را جواب دهید و بعد به سراغ سوالات سخت و دشوار امتحان بروید و یا به عبارتی سوالات را برای خودتان اولویت بندی کنید . زمانی که سوالات را با دقت و تمیز نوشتید یک دور از اول چک کنید که سوالی جا نیافتاده باشد و یا روشتان اشتباه نباشد. اگر در موقع چک کردن متوجه شدید که اشتباه کردید و یا مطلبی را جا انداختید ، با دقت و به صورت تمیز به سوال پاسخ دهید و سعی کنید برگه را زیاد خط خطی و کثیف و بی نظم نکنید.

3 comments on “بالا بردن دقت و تمرکز در آزمون

  1. خوب بود، و اطلاعات کافی رو بدست اوردم واسه امتحاناتم
    ممنونم از شما و سایت خوب تون

    1. درود بر شما
      حتما از مقالات دیگر سایت و ویدئو های اپارات هم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *