تغییرات کنکور سال تحصیلی 1402

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری را دچار سردرگمی کرده و با چالش مواجه ساخته است؛ در سال های اخیر به صورت تدریجی تغییراتی ایجاد شده که از جمله مهم ترین آن ها می توان به افزایش تاثیر سوابق تحصیلی اشاره کرد. زیرا ابتدا تنها ملاک سنجش و ورود متقاضیان به دانشگاه، نمره ای بود که در آزمون کنکور کسب می کردند؛ اما در ادامه سوابق تحصیلی هم در پذیرش آن ها اثر داده شده و سال به سال تاثیر آن افزایش یافت. در نهایت، میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ به 40 درصد قطعی رسیده است که مقدار قابل توجهی است. البته آزمون سراسری امسال با تغییرات گسترده تری همراه بوده و به این مورد محدود نمی شود.

با انتشار اطلاعیه جدید سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با آزمون سراسری سال جاری، متقاضیان متوجه تغییرات فراونی شدند که شرایط را با کنکور سال های قبل تا حد زیادی متفاوت کرده است. از جمله این تغییرات می توان به دو مرحله ای شدن کنکور سراسری، حذف دروس عمومی از آزمون کنکور، حذف زیر گروه های در کنار افزایش تاثیر سوابق تحصیلی آن هم به صورت قطعی، اشاره کرد. پس با توجه به این شرایط جدید، کسانی که قصد شرکت در آزمون سراسری گروه های مختلف علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، علوم انسانی، هنر یا زبان خارجی را دارند، باید خود را با این تغییرات جدید هماهنگ کرده و برنامه ریزی های لازم را انجام دهند. از آن جایی که اطلاع از تغییرات کنکور ۱۴۰۲ برای داوطلبان از اهمیت بالایی برخوردار است، در این جا هر کدام از موارد اعلام شده توسط سازمان سنجش را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی

طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص کنکور سراسری سال ۱۴۰۲، ۴۰ درصد رتبه براساس سابقه تحصیلی سال دوازدهم و برمبنای ۱۰ درسی است که آزمون آن به شکل استاندارد کشوری برگزار می‌شود و تنها ۶۰ درصد رتبه براساس آزمون سراسری است.

نمره کنکور به اضافه سوابق تحصیلی نمره کل را تشکیل می‌دهد تا داوطلب براساس گروه آزمایشی انتخاب رشته کند. البته در سال های اخیر سوابق تحصیلی همواره در آزمون کنکور تاثیرگذار بوده اند؛ با این حال تاثیر آن معمولا به صورت تاثیر مثبت بوده و کسانی که موفق به کسب نمره بالایی در آزمون کنکور می شدند، دیگر سوابق تحصیلی برای شان اثر چندانی نداشت که این موضوع به این معناست که از این به بعد امتحان های نهایی با جدیت بیشتر و به شکل جدیدی و احتمالا از ۱۰۰ نمره برگزار می‌شود .

افزایش تاثیر سوابق تحصیلی و قطعی شدن آن باعث می‌شود داوطلبین جدی تر از گذشته پیگیر ترمیم معدل باشند.

حذف دروس عمومی از کنکور سراسری

دروس عمومی در کنکور سال آینده حذف و و همان طور که گفته شد به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود یعنی در تمام رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و هنر دروس ادبیات و عربی و معارف و زبان انگلیسی در کنکور نخواهند بود ولی نکته ای که وجود دارد این هستش که در رشته انسانی دروس زبان عربی و زبان و ادبیات فارسی از جمله دروس اختصاصی این رشته تلقی می شوند و در کنکور هم سوالات مربوط به خود را همچنان خواهند داشت.

 پس با توجه به حذف دروس عمومی از کنکور و انتقال تاثیر آن به سوابق تحصیلی امتحان نهایی ها را بسیار جدی بگیرید!!

دو کنکور در سال  ، یک فرصت طلایی

کنکور ۱۴۰۲ در نیمه اول تیرماه و در نیمه دوم دیماه برگزار می‌شود.

سوابق تحصیلی با بالاترین نمره دریافت می‌شود؛ هر داوطلب اگر در دو آزمون شرکت کند دو نمره کنکور خواهد داشت و اگر در یک آزمون شرکت کند یک نمره کنکور خواهد داشت، اما فقط یک نمره آزمون به انتخاب داوطلب محاسبه می‌شود.

کنکور دی ماه یک فرصت عالی برای دانش آموزان پشت کنکوری هستش که همین امر باعث شده امسال درصد بیشتری از دانش آموزان پشت کنکوری بشوند تا بتوانند با کسب آمادگی بیشتر در دی ماه جبران مافات بکنند .

شرط معدل

دانشگاه های کشور می توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند. پس باز هم تاکید میکنم که امتحان نهایی را خیلی جدی بگیرید.

اعتبار دو ساله نتیجه کنکور شما

آزمون اختصاصی برای دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی دو بار در سال برگزار می‌شود و نتیجه آن برای دو سال معتبر است.

 

حذف زیر گروه ها
در سال های اخیر، هر گروه آزمایش اعم از ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان خارجی دارای زیر گروه هایی بودند. هر کدام از درس هایی که به عنوان منبع این گروه های آزمایشی معرفی می شدند، دارای ضریب خاصی در زیر گروه های مختلف بودند. به این ترتیب، نمره ای که داوطلب در هر زیر گروه به دست می آورد، با زیر گروه های دیگر تفاوت داشت تا این که با تغییرات کنکور ۱۴۰۲ ، این زیر گروه ها کاملا حذف شده اند . در سال های قبل، نمره هر زیر گروه هم برای یک سری رشته ها اهمیت داشت. به همین دلیل، داوطلبان باید زیر گروه مرتبط با رشته مورد علاقه خود را پیدا کرده و درس هایی که دارای ضریب بالاتری در این زیر گروه بودند را بیش تر مطالعه می کردند؛ اما حذف زیر گروه ها در کنکور ۱۴۰۲ باعث شده تا دیگر این پیچیدگی ها وجود نداشته و نمره داوطلبان بر اساس تمام دروس و به صورت یکتا برای همه رشته ها تاثیرگذار باشد.

 

تاریخ هایی که نباید یادتون بره

طبق اطلاع رسانی های انجام شده، تاریخ برگزاری آزمون سراسری امسال در مرحله اول روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ خواهد بود. بازه نام نویسی در این آزمون هم از ۸ تا ۱۴ آبان ماه در نظر گرفته شده است. هم چنین، مرحله دوم آزمون سراسری هم در روز های ۱۴ و ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۲ برگزار می گردد. مهلت زمانی تعیین شده برای نام نویسی در این آزمون هم از ۱۵ تا ۲۱ فروردین می باشد. با توجه به اعلامیه های سنجش در رابطه با تغییرات کنکور ۱۴۰۲، متقاضیان می توانند در هر دو مرحله آزمون یا تنها در یکی از این مراحل شرکت نمایند. 

امیرعلی رجب زاده

امیرعلی رجب زاده

مشاور گروه ماترو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *