انگیزه درس ندارم

انگیزه درس خواندن ندارم

انگیزه درس ندارم . این جمله آشنایی برای تمام دانش آموزان قدیم و جدید است و در سراسر زندگی هم این جمله هم در ذهنتان و هم از زبان دیگران می شنوید.

و اما راهکار چیست و چرا این گونه می شود ؟ و چرا بعضی اوقات واقعا حس و حال ما برای خواندن درس بد است ؟

ببینید دوستان ما انسان ها در بعضی از مراحل زندگی یک سری مسائل را برای خودمان خیلی بزرگ می کنیم و فکر می کنیم تا این کار بیشتر به آن اهمیت می دهیم ولی دقیقا بر عکس است 

زمانی که دائما مضطرب هستید و استرس دارید نباید توقعی از روحیه خودتان داشته باشید.

اضطراب و استرس بازدهی شما را حداقل تا 70 درصد پایین می اورند (چه موقع درس خواندن و چه موقع امتحان دادن)

حتما مقاله علت استرس را مطالعه کنید.

پس تا این جا به یکی از علت های بی انگیزگی پرداختیم و گفتیم اضطراب و استرس باعث می شود در ذهن ما جا بیافتد که ما نتیجه خوبی نمی گیریم و زمانی که این اتفاق بیافتد مغز ما نمی گذارد ما به سمت درس و کتاب برویم و دائما بهانه تراشی می کند و شما را سست و بی اراده در مقابل انجام آن کار می کند و در واقع شما بی انگیزه می شوید.

پس مثبت اندیشی را فراموش نکنید و دست از نگرانی ها و اضطراب و استرس های بی مورد که عامل بدبختی هستند بردارید.

هر روز صبح زمانی که از خواب بیدار می شوید چند دقیقه به کار های روزانه ای که قرار است انجام دهید فکر کنید و سپس 5 جمله تاکیدی را بر زبان بیاورید و در این مورد بستگی به خودتان هم دارد ولی چون در این جا بحث انگیزه تحصیلی هم مطرح هست بهتر است که دو جمله از آن مربوط با وضعیت تحصیلی و وضعیت یادگیری شما باشد مثلا بگویید ” من حافظه عالی دارم تمام مطالب به خوبی در ذهن من جای میگیرد “

همیشه چند دقیقه در طول روز را به هیچ چیز فکر نکنید و سعی کنید ریلکس کنید و به مغز و بدنتان استراحت دهید.

مورد دیگر در ایجاد انگیزه این است که واقعا به کاری که می کنید اشتیاق داشته باشید البته منظورم این است که درست و هدفمند و هوشمندانه انتخاب شده باشد و شما با تمام وجود آن را بخواهید و تشنه آن باشید و در واقع این که باید احساس نیاز به آن کنید و با خودتان بگویید که چرا آن را می خواهید ؟

زمانی که پاسخ چرا را پیدا کنید پیدا کردن پاسخ چگونه راحت تر خواهد شد چون در این زمان است که شما دقیقا مشخص کردید چه چیزی را می خواهید و برای چه آن را می خواهید.

نکته بعدی برنامه ریزی دقیق و اصولی است 

یک روز را امتحان کنید که با برنامه دقیق که از شب قبل برای خود ریخته اید درس بخوانید و یک روز را بدون هیچ برنامه ریزی درس بخوانید و در آخر دو روز آن روز ها را با هم مقایسه کنید و در این جا اهمیت برنامه ریزی را متوجه می شوید که داشتن برنامه ریزی و نقشه راه برای پیش برد اهداف و داشتن انگیزه چقدر مهم است.

نکته بعدی داشتن صبر و استقامت در مسیر است که همیشه شنیده ایم ” رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود “

و این بدان معناست که شما باید در ابتدا متناسب با شرایط برای خود برنامه بریزید و از افراط خودداری کنید و ایراد بسیاری از دانش اموزان این است که در اوایل کار به سختی درس می خوانند و شرایط را برخود بسیار سخت می گیرند و بعد که می بینند نتیجه مطلوب را نگرفتن ناامید می شوند.

این را به شما دوستان عزیز بگوییم که قطعا تا چهار پنج ماه اول نتیجه خیلی واضحی مشاهده نمی کنید ولی بعد از پنج ماه که پیوسته و اصولی درس خوانده اید نتیجه ها کم کم پدیدار خواهند شد.

پس عجله نکنید و برای رسیدن به نتیجه خود را در نگرانی ها غرق نکنید .

اگر راهتان درست و اصولی باشد قطعا به نتیجه ای که می خواهید خواهید رسید و برای اطمینان از طی کردن درست و اصولی مسیر می توانید با یک مشاور تحصیلی در این زمینه صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *