روش مطالعه درس ریاضی

همین ابتدای کار باید بگم که برای شما یک خبر خوب دارم و یک خبر بد ، خبر بد این است که وقتی در ریاضیات و محاسبات ضعف داشته باشید نه تنها از پس سوال این درس برنمی ایید بلکه احتمالا با مشکلات اساسی در درس های دیگه مثل فیزیک، شیمی ، هندسه و روبرو خواهید شد . همانطور که شنیده اید و می دانید ریاضی یک درس فوق العاده مفهومی است و اگر آن را عمیق یاد نگیرید در مسیر تحصیلی خودتان مخصوصا در امتحان نهایی و کنکور به در بسته می خورید و اما خبر خوب این است که اگر چند دقیقه زمان بگذارید و این مقاله را تا پایان بخوانید ۴ راهکار اساسی و بی نظیر به شما معرفی میکنم که با عمل به آنها پیشرفت چشمگیری در ریاضی و به طبع در بقیه دروس خواهید داشت.

 ۴ راهکار برای پیشرفت در درس ریاضی 

 ۱_ از ریاضی برای خودتان هیولا نسازید : برای پیشرفت در هر زمینه ای مخصوصا یادگیری در درس ریاضی خوب است که واقع بین باشید تا بتوانید ایرادات و مشکلات خودتان شناسایی کنید به شما تبریک می گویم برای اینکه وقتی تا اینجای این مقاله را خوانده اید یعنی به مشکلات خودتان در درس ریاضی واقف هستید و این قدم اول موفقیت تحصیلی است اما مراقب باشید این واقع بینی شما تبدیل به منفی نگری نشود ، به این باور و اطمینان برسید که شما هم می توانید مسائل ریاضی را به درستی درک کنید و خواسته مسئله را بفهمید و مسیر درستی برای حل سوالات انتخاب کنید. سعی کنید اعتماد به نفس خودتان را بالا ببرید و با تکرار جملات مثبت از منفی نگری دوری کنید.

 ۲_ انتخاب یک منبع آموزشی معتبر برای یادگیری ریاضی : با توجه به تغییرات گسترده ای که در سالهای اخیر در کنکور سراسری و امتحانات نهایی مخصوصا در درس ریاضی اتفاقات افتاده است انتخاب یک منبع درست برای یادگیری ریاضی یکی از مهم ترین عوامل موفقیت و کسب نتیجه خوب در این درس محسوب می شود. به جرات می گویم تا زمانی که یک آموزشی اصولی نبینید بارها و بارها سوالاتی مثل چرا ریاضی را نمیفهمم؟ چرا اینقدر ریاضی سخت است ؟ و … در ذهنتان مرور می شود و این باعث می شود اعتماد به نفس شما تضعیف شود و انگیزه ریاضی خواندن را از دست بدهید. از چه منابعی می توانم برای یادگیری ریاضی استفاده کنم؟ روش های زیادی برای یادگیری ریاضیات وجود دارد مثل استفاده کردن از کتاب های درسی و کمک درسی ، معلم خصوصی ،کلاس های تقویتی و تست زنی حضوری و آنلاین ، دی وی دی ها و پکیج های آموزشی و … کدام منبع برای من مناسب است؟! در پاسخ به این سوال باید بگویم انتخاب منبع آموزشی برای فهمیدن هرچه بهتر مسائل ریاضی برای هر دانش اموز متفاوت است اما شخصا به عنوان یک مدرس ریاضی به شما پیشنهاد میکنم که از کلاس های تقویتی و یا تست زنی استفاده کنید اما مهم ترین موضوع در انتخاب هر کتاب یا کلاسی این است که به سطح خودتان در درس ریاضی دقت کنید به طور مثال حتی اگر سال کنکور شماست و تصمیم گرفته اید که برای کنکور خودتان را آماده کنید اما پایه ریاضی خوبی ندارید و میخواهید یک کتاب کمک اموزشی بخرید بهتر است کتابی انتخابی کنید که به خوبی مطالب ریاضیات پایه را به شما یاد دهد و تست ها و تمرین های کتاب آنقدر سخت نباشد که باعث توقف شما شود یا اگر سطح ریاضیات شما در بخش تشریحی خوب است اما در تست زنی مشکل دارید باید کلاسی را انتخاب کنید که در کنار آموزش عمیق مفاهیم ریاضی تکنیک های به روز تست زنی ریاضی را به شما آموزش دهد.

 ۳- سعی کنید تمام مراحل یادگیری ریاضی را به طور کامل طی کنید : دانش آموزان زیادی را دیده ام در مسیر یادگیری ریاضی مراحل را به درستی به اتمام نمی رسانند یا گاهی اوقات بعضی از این مراحل را نادیده می گیرند . اگر میخواهید یکبار برای همیشه مشکل خود را در درس ریاضی حل کنید و در امتحان نهایی و کنکور سراسری نتیجه مطلوب کسب کنید باید تک تک مراحل زیر را انجام دهید گام اول : تمام پیش نیاز هارا رعایت کنید : بطور مثال تمام دانش آموزانی پایه دهم باید به طور کامل بر مباحثی مثل محاسبات اعداد صحیح و‌گویا ، توان و جذر ، مجموعه های اعداد و به خصوص جبر ، اتحادها و معادله از دوره متوسطه اول مسلط باشند یا دانش آموزان پایه یازدهم باید روش های حل معادلات درجه ۲ ، تعیین علامت کردن عبارت های جبری و… را از پایه دهم به طور کامل بلد باشند گام دوم : در یادگیری به خودتان سخت بگیرید : وقتی در کلاس درس حاضر می شوید یا از کتابی شروع به یادگیری ریاضی میکنید مطمئن شوید تمام مطالبی که پای تخته یا در کتاب نوشته شده است را به طور کامل فهمیده اید یک تکنیک ساده اما کاربردی در کلاس درس ریاضی این است که وقتی مدرس مطلبی را پایه تخته نوشته است از خودتان بپرسید این نوشته از کجا آمده است و معلم طبق کدام رابطه یا فرمول آن را نوشته است ، این می تواند حتی در مورد یک محاسبات ساده هم صدق کند یعنی ممکن است مدرس شما به صورت ذهنی یک تقسیم را انجام داده باشد اما شما متوجه نشدید که چطور به فلان عدد رسیده ایم برای اینکه وقت کلاس گرفته نشود کافیست با یک علامت بخشی که متوجه نشدید را مشخص کنید و بلافاصله بعد از اتمام کلاس از معلم یا هم کلاسی هایتان بپرسید. در واقع از شما میخواهم پاسخ تمام چراهایی که در کلاس درس در ذهنتان برایتان ایجاد می شود را بدهید گام سوم :مرور عامل اصلی تثبیت اطلاعات: حتما تا ۲۴ ساعت بعد از پایان اموزش تمام مطالبی که آموزش دیده اید را مرور کرده و یکبار دیگر خودتان حل کنید. دانش آموزان عزیزم ریاضی درسی است که باید در آن دست به قلم شوید و مسئله حل کنید تحت هیچ شرایطی به ریاضی به چشم یک درس خواندنی مثل تاریخ یا دین و‌ زندگی و … نگاه نکنید گام چهارم : کتاب درسی و جزوه استاد را جدی بگیرید: در هر سطحی که هستید حتما ابتدا تمام تمرین های مهم کتاب درسی ریاضی را حل کنید متاسفانه خیلی از دانش اموزان تمرینات کتاب درسی را جدی نمی گیرند و‌ بلافاصله بعد از کلاس میخواهند سراغ تست های سخت ریاضی بروند که قطعا این استراتژی در مطالعه درس ریاضی محکوم به شکست است سعی کنید تمامی تمرینات کتاب درسی و جزوه معلمتان را حل کنید و بعد سراغ سایر منابع بروید گام پنجم : نقاط ضعف خودتان را شناسایی کنید : حل تمرینات کتاب درسی و جزوه معلمتان به شما کمک میکند که نقاط ضعف خودتان را شناسایی کنید. بعد از آن سراغ کتاب کمک اموزشی که انتخاب کرده اید بروید و سعی کنید هر روز تایمی هر چند کم را به حل مسئله و تمرینات ریاضی اختصاص دهید و نمونه سوالات تشریحی و تستی زیادی از مبحثی که مطالعه کرده اید حل کنید تا تمام روابط بطور کامل ملکه ذهن شما شود در صورتی که کتاب کمک آموزشی ندارید با یک جست و‌ جو در گوگل می توانید به نمونه سوالات ریاضی زیادی دسترسی داشته باشید اما شخصا پیشنهاد میکنم از یک کتاب کمک آموزشی طبقه بندی و سطح بندی شده استفاده کنید.

 ۴_ استمرار داشته باشید : یک ضرب المثل انگلیسی هست که میگه: If at first you don’t succeed, try, try again یعنی اگر بار اول موفق نشدید، دوباره و دوباره تلاش کنید شاید حلقه گم شده شما در درس ریاضی همین است که بعد از یادگیری یک مطلب به حل تعداد کمی سوال و تست بسنده میکنید که این بسیار اشتباه است اگر می خواهید به یک نتیجه فوق العاده در درس ریاضی برسید باید از یک مبحث بارها و بارها مسئله ، نمونه سوال و تست حل کنید متاسفانه هیچ راه میانبری یا معجزه آسایی وجود ندارد به این باور برسید که ریاضی سخت نیست و شما با تکرار و تمرین و اصلاح اشتباهاتتان تبدیل به یک فرد قدرتمند در ریاضی می شوید.

عظیم رفسنجانی

عظیم رفسنجانی

مدیر آکادمی فراست و مدرس ریاضی کنکور

8 comments on “روش مطالعه ریاضی – چرا ریاضی یاد نمی گیرم – نحوه مطالعه ریاضی کنکور

  1. من نمیدونم چرا نمیتونم از راه حل های کتاب برم خودم سوالا رو به یه شکل دیگه حل میکنم و تو بعضی سوالا هم که میمونم و با راه حل کتاب راحت جواب میشه داد باید فکر کنم تا یه روش براش بسازم چون روش های کتاب به ذهنم نمیرسن

    1. سلام وقت بخیر
      شما احتمالا از منابع مناسب برای یادگیری ریاضی استفاده نمی کنید و یا تست های آموزشی کم می زنید شما باید در کنار مثال های معلم ، از تست های سراسری و تالیفی هم استفاده کنید برای اطلاعات بیشتر به شماره 09010644412 در واتساپ پیام دهید.

        1. با سلام
          حتما در انتخاب منبع دقت کن
          و منابعی که هم سطح خودت هستن را انتخاب کن
          ممکن هست شما در یک درسی نیاز به منابعی داشته باشید که خیلی پایه ای توضیح داده باشند.

  2. از سال اول ریاضی رو نمیفهمیدم
    هنوز هم نمی‌فهمم علی رغم اینکه تو درس های دیگه همیشه نمرات خوبی دارم‌
    هر راه حلی رو هم ک یاد میگیرم بعد یک ساعت فراموش میکنم. 💔😣

  3. سلام وقت بخیر
    من پایه هفتم هستم ولی اصلا نمیفهمم مسئله چی میگه نمیدونم چطوری باید حلش کنم مثلا تفریق کنم یا جمع میشه یه کمکی بهم بکنید؟
    من یکشنبه آزمون دارم لطفا یکی کمک کنه🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *