استرس آزمون

استرس امتحان

استرس امتحان یا آزمون برای بسیاری از دانش آموزان یک چالش بزرگ و جدی است و در بیشتر موارد این دانش آموزان عزیز به خاطر این اضطراب و استرس دچار زیان می شوند.

در این مقاله قصد دارم به علت های این استرس و راه کار های مقابله با استرس امتحان بپردازم.

یکی از مهم ترین عامل این استرس در شما کمال گرایی مطلق هست یعنی بسیاری از دانش آموزان فکر می کنند که باید به تمام مطالب تسلط 100 درصدی داشته باشند و اگر کمی از تسلطشان کم شود آسمان به زمین می رسد و آن ها بدبخت می شوند.

یکی از مشکلات من با دانش آموزانم در آزمون ها هم همین مورد است آن ها در طول هفته خودشان را می کشند تا به مباحث آزمون برسند ولی از همان مباحث تست نمی زنند و بعد انتظار معجزه دارند و بعد آزمون وقتی کارنامه آن ها را مشاهده می کنم متوجه می شوم که کلی غلط دارند حالا چرا ؟ چون که فقط خوانده و اصلا به تمرین و تست نپرداخته است.

تا زمانی که روی مطالب تمرکز و تمرین نکنید وضعیت تحصیلتان تغییر محسوسی نخواهد کرد و همان نتایج قبلی را خواهید گرفت.

اما برای دانش آموزانی که امتحان مدرسه دارند چون که مطالب به نسبت آزمون بودجه بندی کمتری دارد و به آن اندازه هم سخت نیست ، پیشنهاد من این است که دانش آموزان به جای 10 دور خواندن کتاب ، بیشتر به سمت حل نمونه سوال های مختلف بروند با این کار از وسواس مطالعاتی هم دور مانده اند.

و یکی از ضرر های بسیار خطرناک این استرس این است که دانش آموز در امتحان با یک سوال برخورد می کند که راه حل آن را نمی داند  و برای حل آن نیازمند زمان بیشتری نیاز دارد 

در این زمان یک دانش آموز ممتاز ذهن خود را درگیر آن سوال نمی کند و به سراغ حل با دقت بقیه سوالات می رود ولی اکثر دانش آموزان تا اخر امتحان ذهنشان درگیر همان سوالی است که نتوانستند جواب دهند و این باعث بی دقتی و عدم تمرکز در حل بقیه سوالات می شود و باعث از دست دادن نمره بیشتر برای دانش آموز می شود ، پس توجه کنید که در آزمون ها اول سوالاتی را که کاملا مطمئن هستید را پاسخ دهید و بعد سراغ سوال های دیگر بروید و هیچ درسی را در آزمون فدای درس دیگر نکنید.

البته منظور من از این مقاله دانش آموزی است که درس هایش را می خواند و این اضطراب و استرس یک فشار کاذب است و قطعا برای دانش آموزی که درس هایش را نخوانده ترس از آزمون و نتیجه آن باعث اضطراب و استرس برای او می شود.

راه حل بی دقتی در امتحان

راه کار برای مقابله با استرس امتحان

  1. چند نفس عمیق بکشید : هر زمان که تحت فشار اضطراب و استرس (که اصولا کاذب هم هستند) قرار گرفتید چند نفس عمیق بکشید و راحت به فعالیتی که قصد آن را دارید ادامه دهید.

  2. چند دقیقه در روز را صرف بررسی عملکردتان در طول آن روز کنید : خیلی از اوقات ما یادمان می رود که چه فعالیت های مثبتی در طول روز انجام داده ایم و این خود باعث می شود که فکر کنیم ما هیچ کاری انجام نداده ایم و زمانمان را به کارهای بیهوده صرف کردیم.

  3. به جای این که صبح امتحان هی کتاب را الکی ورق بزنید و وسواس بگیرید که نکنه مطالب رو یادم رفته باشه ، چند نمونه سوال را نگاه کنید تا اگر سوالی را معلم داد که نمونه آن را قبلا ندیده بودید بتوانید با تسلطی که در آن مبحث قبلا پیدا کرده اید خلاقیت به کار ببرید و سوال جدید معلم را نیز حل کنید.

  4. با دانش آموزان انرژی منفی قبل امتحان گفت و گو نکنید : بعضی از دانش آموزان بی منظور و یا با منظور ترس را به بقیه القا می کنند و باعث می شوند بقیه هم دچار اضطراب و استرس شوند چون خوشان آن مبحث را به خوبی نخوانده اند. ممکن است بگویید که نه من حواسم هست که استرس نگیرم ولی باید عرض کنم که با شنیدن حرف های این افراد مغز شما درگیر می شود و اینگونه که فکر کنید اصلا حرف های آن ها روی شما هیچ تاثیری ندارد نیست پس سعی کنید چند دقیقه قبل ازمون را از این افکار منفی و استرس های کاذب که فقط نتیجه کار شما را خراب می کند دور باشید.

برای ثبت نام و یا اطلاع از طرح های مشاوره فرم زیر را تکمیل کنید​.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *