روش مطالعه فلسفه و منطق

فلسفه و منطق غول شش سر یا شیر سالخورده؟؟؟

در هیاهوی رسانه‌ای دبیران زیست و شیمی، مخوف ترین درس تاریخ کنکور ایران در بایکوت کامل رسانه ها، هر ساله کشته‌های زیادی را به جامعه کنکوری کشور تحمیل می‌کند. درسی که هفت سال متوالی هیچ بنی بشری نتوانست از پس زدن ۱۰۰ زدن آن بر آید. درسی که تفاوت کلید پیشنهادی دبیران آن و کلید سازمان سنجش مثل تفاوت عکس محصول در سایت فروشگاه و خود محصول هنگام خرید است. اما آیا به راستی فلسفه منطق غول شش سر مخوفی است که حتی فکر کردن به آن ترس را به جان آدمی می اندازد یا شیر سالخورده‌ای است که هرچند بسیار خطرناک است ولی اگر فرز و چابک باشید از چنگال آن جان سالم به‌در خواهید برد؟؟؟

 

 از جمله دلایلی که فلسفه منطق را برای بچه‌ها گنگ و نامفهوم کرده اولاً خود کتاب درسی است و ثانیاً معلم گرام!!! کتاب درسی از هر موضوع بسیار پیچیده و بحث‌برانگیز مکاتب فلسفی مختلف که دریایی از مطالب است به اندازه جرعه‌ای بیشتر سخن نگفته و حالا یک دبیر بیچاره می ماند با یک حقوق وزارت کاری و مطالبی که سر و ته ندارد. آن ور قضیه را هم که نگاه می کنیم می بینیم خیلی از دبیر های محترم اصلاً هیچ سنخیتی با این درس ندارد فقط اول مهر بوده، این کتاب هم معلم نداشته، گفتند بیا این گوی و این میدان، برای بچه‌ها از فلسفه و منطق بگو!!!

 

اما نکته ای که در شناخت این درس بسیار حائز اهمیت است این است که در درس فلسفه منطق ما با دو عنوان روبه‌رو هستیم که از نظر ماهوی کاملاً متفاوت از هم هستند. منطق با یک ماهیت کاملاً مجزا، متمایز و متفاوت و فلسفه نیز به همین شکل. پس در واقع انگار با دو غول یا دو شیر قرار است شاخ به شاخ شویم. منطق درسی است که علاوه بر تسلط بر مفاهیم کتاب درسی نیازمند تمرین و ممارست است و آن سوی میدان در فلسفه داشتن توانایی درک کامل و طبقه‌بندی مفاهیم کتاب درسی شاه کلیدی برای باز کردن قفل همه تست ها است.

 

نکته دیگیر این که بعضی‌ها می‌گویند فلسفه منطق درسی کاملاً مفهومی است و فقط لازم است مفاهیم را درک کرده و بتوانیم تفسیر کنیم، بعضی‌ها هم می گویند نه خیر! فلسفه منطق درس حفظی است و با حفظ کردن می‌توان درصد معقولی را در آن به دست آورد. اما به هر دو گروه باید گفت: لطفاً تند نروید!!! فلسفه منطق هم نیاز به درک عمیق تمام مطالب و توانایی تقسیم بندی و سر و سامان دادن به مفاهیم به صورت کلید واژه ای را دارد و هم نیاز به در حافظه داشتن تک تک صفحات و پاراگراف ها و خطوط و کلمات. بنابراین بهتر است بگوییم

مرصاد لویمی

مرصاد لویمی

مدرس فلسفه و منطق گروه ماترو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *