علت های فراموشی مطالب

سوال اکثر دانش آموزان این است که چرا هر مطلبی را که می‌خوانیم بعد از مدتی فراموش می کنیم. و دیگر مثل قبل نمی‌توانیم تسلط کافی داشته باشیم   و اینکه چرا در آزمون ها و امتحانات مطالبی که خوانده بودیم را به یاد نمی آوریم . 

1- باید به پیش نیاز منابعی که می خوانید توجه کنید! اگر مطالب پیش زمینه اصلی را یاد نگرفته باشید حتی اگر مطالب جدید را حفظ کنید بازهم احتمال فراموشی مطلب وجود دارد؛ پس قبل از یادگیری درس حتما سعی کنید ضعف خودت را در مطالب قبلی مرتبط از بین ببرید.مثلا برای یادگیری دینامیک فیزیک پایه دوازدهم باید بر فصل کار و انرژی فیزیک دهم مسلط باشید.پس قبل از هر کاری از یادگیری مطالب اطمینان داشته باشید و بدون یاد گرفتن سراغ حفظ مطالب به صورت طوطی وار نباشید. 

2- درصورت شرکت در کلاس قبل از ورود به کلاس و شروع درس، حتما به پیش خوانی درس جدید اقدام کنید تا با پیش زمینه فکری با درس جدید رو به رو شوید.نیازی نیس مطالب را کامل در پیش خوانی یاد بگیرید یک مطالعه روزنامه وار کافیست .حتی می‌توانید با لذت بیشتری تدریس را بفهمید و یاد بگیرید و حس کنید اطلاعات بیشتری از سایر دوستانتان دارید. 

3- سعی کنید مطالب درسی را سر کلاس یاد بگیرید.با این کار مرحله آموزش سریعتر انجام می شود و شما زودتر به مرحله تست زنی و تسلط می رسید. این کار نیاز به تمرکز در کلاس دارد لطفا سر کلاس حواس جمع باشید. اینگونه در منزل وقت شما صرفه جویی می‌شود و با تست و تمرین بیشتر می توانید چند قدم جلو تر باشید .

 4- تمرین و تست زیاد حل کنید. تست باعث پر شدن شکاف های اطلاعاتی در مغزتان خواهد شد .بعد از مدتی تمام راه حل های تست ها را می‌توانید حدس بزنید و تسلط و سرعت شما چندین برابر می‌شود. 

5- مرور مطالب، کلید رفع فراموشی است. هر شب در برنامه درسی خود مطالب را مرور کنید.مرور روزانه و هفتگی در برنامه خود داشته باشید. هرگز خواندن دروس حفظی را ب یک بار در هفته نیندازید‌. 

6- سعی کنید بین اطلاعات یاد گرفته شده و مطالب قبلی در ذهنتان ارتباط برقرار کنید تا فراموشی آنها کمتر شود.دروس اختصاصی به گونه ای هستند که مطالب پیوسته اند .و اگر بین آنها ارتباط برقرار نکنید احتمال فراموشی یا اشتباه در یادگیری وجود دارد .

 7- مطالب یاد گرفته شده را دوباره در نقش معلم تدریس کنید. این تدریس می تواند برای یک دوست یا شاگردان فرضی باشد. 

8- سعی کن در زمان یادگیری مطلب، تمرکز کامل داشته باشید و عوامل مخل تمرکز را به حداقل برسانید.

 9- خلاصه برداری و یادداشت برداری حین مطالعه به رفع فراموشی کمک می کند . 

10- در حین درس خواندن از مطلب خوانده شده سوال طرح کنید.

آمنه علیزاده

آمنه علیزاده

مشاور تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *