افزایش انگیزه در درس

افزایش انگیزه و تمرکز 

انگیزه و تمرکز دو موضوع چالشی برای دانش آموزان به حساب می آید و اکثر دانش آموزان به دنبال راهکار هایی برای افزایش انگیزه و تمرکز برای درس خواندن هستند

یک باور اشتباهی که میان دانش آموزان وجود دارد این است که تصور می کنند باید کاملا در یک موضوع انگیزه داشته باشند و بعد آن را استارت بزنند و این صد در صد اشتباه است چون اگر هم شما انگیزه زیادی قبل از مطالعه یک درس داشته باشید ولی به راه ها و تکنیک هایی که در ادامه می گویم بی تفاوت باشید قطعا آن انگیزه ، نتیجه بخش نخواهد بود و همین الان هم بسیاری از شما با این موضوع دست و پنجه نرم می کنید.

زمانی که به دنبال انگیزه صرفا در فیلم ها ، کلیپ ها و یا متن های انگیزشی می گردید (من اصلا مخالف این موضوع نیستم بلکه اگر به حد معمولش باشد خوب هم هست) بدون این که راه و روش درست را بدانید قطعا در یک منجلاب افسردگی و سر درگمی گرفتار خواهید شد

چون شما با دیدن فیلم انگیزشی فول انگیزه می شوید و به سرعت سراغ درس می روید و بعد دو روز از آن نتیجه نمی گیرد و ناراحت می شوید که چرا پس من نتیجه نگرفتم ؟؟؟؟ من که اون همه انگیزه داشتم پس چی شد ؟؟؟

باید بگم که بخش زیادی از آن انگیزه کاذب بوده است

ولی حالا راه حل چیست ؟

مهم ترین عامل انگیزه این است که شما به این باور برسید که می توانید آن کار را انجام دهید و در آن مهارت دارید و تا زمانی که به این مرحله نرسید ، نه درس را درست متوجه می شوید نه نتایج خوبی در امتحانات و آزمون ها خواهید گرفت.

1 . اگر در یک درس مثل ریاضی ضعیف هستید حتما یک ماه را صرف خواندن بخش های پایه ای آن کنید یا مثلا درسی مثل زیست را اول از قسمت های آسون و شکل های ساده شروع کنید و بعد تست های ساده از آن بزنید تا اعتماد به نفس شما در آن درس بالا برود.

2 . از مشاورتان یا از دوستانتان بخواهید آزمون های کوچک از شما بگیرند که شما خودتان متوجه شوید که در آن درس تلاشتان نتیجه داده است.

3 . بعد از این مرحله سراغ تست های چالشی بروید و این را فراموش نکنید تا زمانی که از پس این تست ها برنیایید در آزمون ها مشکل خواهید داشت و به آن نتیجه دلخواهی که می خواهید نخواهید رسید.

یک گام مهم دیگر در نگه داشتن انگیزه ، بررسی روند درسی هست

یعنی خود شما یا مشاورتان هر دو سه هفته یک بار مسیری که شما طی کرده اید را بررسی کند که چقدر از این مسیر اشتباه بوده و الان نیاز به اصلاح دارد ؟

با این کار ذهن شما متوجه می شود که کار در دست شما هست و به حد زیادی از فشار و نگرانی شما کاسته می شود.

و اما دلیل اینکه من در این مقاله هم به بحث تمرکز اشاره کردم این است که شما عزیزان در طول روز بارها و بارها به این سوالات فکر میکنید

یعنی من به نتیجه میرسم ؟؟؟

من تموم می کنم درس ها رو ؟؟؟

نرم تو آزمون همه چی یادم بره ؟؟؟

و…

که البته من در مورد همه این سوالات به زودی در سایت مقاله قرار می دهم ولی به صورت کلی اگر قرار باشه توضیح بدهم

زمانی که ما نگرانی هایمان کاهش پیدا کند و به صورت اصولی (روش های بالا که گفتم ) انگیزه لازم را برای مطالعه دروس پیدا کنیم

قطعا تمرکزمان هم به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا می کند. که البته در بحث تمرکز قبلا برایتان مقاله نوشته ام.

فقط کافی است که در رابطه با درس ها جبهه گیری نکنید و خیلی قدرتمندانه به جنگشون برید و این را هم بدانید دلیل این که بعضی از دانش آموزان در بعضی درس ها قوی تر هستند این است که قبلا به میزان لازم آن درس ها را فهمیده اند (فهمیدن با حفظ کردن خیلی تفاوت داره ) پس اگر شما هم می خواهید به مرحله ایده عالی در آن درس برسید لازم است زمان زیادتری برای آن درس در برنامه هفتگی خود قرار دهید و البته بحث تمرکز و انگیزه موضوعات بسیار گسترده ای هستند و می توان راجع آن ها ساعت ها صحبت کرد و در این مقاله سعی شد که بخش هایی برای شما عزیزان توضیح داده شود تا حداقل تاثیر 30 درصدی در میزان انگیزه شما داشته باشد.

علیرضا ابری

علیرضا ابری

مشاور ارشد گروه ماترو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *