راهکار افزایش ساعت مطالعه

راهکار افزایش ساعت مطالعه

افزایش ساعت مطالعه یکی از مهم ترین چالش ها برای دانش آموزان قوی ، متوسط و ضعیف است و هر کدام می خواهند در سطحی که هستند بالا بیایند و رشد کنند ولی یک نکته اساسی که به آن خیلی پرداخته نمی شود این است که آیا فقط افزایش زمان مطالعه کافی است ؟ و اگر آن درست شود دانش آموز صد در صد پیشرفت می کند ؟ یا نکات دیگری هم وجود دارد که باید رعایت شود ؟

قطعا وجود دارد و یکی از آن ها تمرکز است چون همان طور که خودتان بارها و بارها تجربه کردید ، در یک روز ممکن است شما ساعت زیادی را پای کتاب باشید ولی اصلا ذهنتان روی کتاب متمرکز نبوده و هزاران فکر دیگر کرده اید جز خواندن درس ! برای آگاهی بیشتر از این موضوع مقاله افزایش تمرکز را مطالعه کنید.

یکی از مهم ترین مواردی که دانش آموزان در طول دوران تحصیل آن را از افراد بسیاری می شنوند ولی جدی نمی گیرند برنامه ریزی قبل از خواب است که اگر شما مشاور تحصیلی داشته باشید که برنامه به شما می دهد و طبق آن از شما گزارش تحویل می گیرد ولی اگر مشاور ندارید بهتر است حتما روز قبل ، برنامه فردا را برای خود چیده باشید و بدانید که فردا برنامه چیست و چه کارهایی باید انجام دهم ،

مثلا باید فصل یک ریاضی دهم را بخوانم 

درس 5 و 6 ادبیات را مرور کنم

30 تست دین و زندگی بزنم 

و حتی کارهای روزمره خود را هم بنویسید مثلا بعضی از دانش آموزان ساعتی در روز را به نویسندگی یا کارهای هنری اختصاص می دهند و … 

تمام این ها حداکثر تا شب قبل باید آماده باشد تا شما زمانی که از خواب بیدار می شوید تازه نخواهید دنبال کارهای روزانه باشید (این کار حداقل یک ساعت و نیم شما را در روز جلو میندازد)

در طول روز برای شبکه های اجتمایی برای خود زمان مشخص کنید و سعی کنید بعد از تمام شدن مطالعه این کار را انجام دهید تا ذهن شما درگیر اطلاعاتی که در آن ها است قرار نگیرد چون دیگر تمرکز زیادی برای خواندن درس برای شما نمی ماند.

حتما خواب شب را تنظیم کنید و تا ساعت دو سه صبح بیدار نمانید چون این کار هم به بدن شما آسیب می زند و هم تمرکز شما را هنگام مطالعه از بین می برد.

حالا ممکن است شما سوال بپرسید چرا انقدر از تمرکز صحبت می کنی ؟ چون که اگر شما تمرکز پایینی داشته باشی و افزایش ساعت مطالعه پیدا کنی بیشتر بی انگیزه می شوی چون که می بینی با بالا رفتن ساعت مطالعه هنوز هم نتایج دلخواه را نگرفتی و از خواندن درس دلسرد می شوی.

یکی دیگر از مواردی که ساعت مطالعه شما را کاهش می دهد درگیر مسائل بی ارزش است که متاسفانه بسیاری از دانش آموزان درگیر آن هستند یعنی دانش آموز همش فکر می کنه چرا اون این حرف و به من زد ؟ با منظور گفت یا قصدی نداشت ؟

یا مثلا بعضی از دانش آموزان به خود فشار فکری زیادی برای مدرسه وارد می کنند و از مدرسه برای خود یک اژدها می سازند و همین مورد باعث درگیر شدن ذهن آن ها می شود و هیچ وقت با این طرز فکر از درس خواندن لذت نمی برند چون که اولین قدم برای پیشرفت تحصیلی لذت بردن از درس و ذهن آرام است و علاوه برا این ها اگر این دانش آموزان در طول روز بررسی کنند متوجه می شوند که روزی چند ساعت دارند به این موضوعات فکر می کنند به جای این که می توانستند این زمان را به درس خواندن اختصاص دهند و یک نکته را هم هرگز فراموش نکنید : هیچ وقت از اتفاق هایی که شما در آن ها نقشی ندارید ناراحت نشوید که چرا من نمی توانم فلان کار را بکنم یا چرا من این مدرسه هستم و … شما سعی کنید در نقش خود بهترین بازیگر باشید و از تمام امکانات برای رشد و پیشرفت خود استفاده کنید چون این تلاش شما است که در پایان نتیجه بخش است و بهانه گیری ها هیچ سودی برای شما نخواهد داشت.

روش بسیار مهم در افزایش ساعت مطالعه این است که شما اهمال کاری نکنید و برنامه هایتان را به سرعت شروع به اجرا کنید و مثلا نگویید که بذار حالا برم چت دوست هایم را بخوانم بعد میام درس می خونم ، چون این کار بسیار خطرناک و زمان بر است.

این را فراموش نکنید که بالا بردن ساعت مطالعه باید طی زمان انجام شود و نمی شود یک شبه ساعت مطالعه را بالا برد چون اگر هم این کار انجام شود پایدار نخواهد بود.

علیرضا ابری

علیرضا ابری

مشاور ارشد گروه ماترو

برای اطلاع از طرح های مشاوره تحصیلی ماترو با شماره آموزشگاه 026 3334 1761  و یا در واتساپ یا تلگرام به شماره 09010644412 پیام دهید و یا فرم زیر را تکمیل کنید.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *