کلاس کنکور
کنترل استرس کنکور

کنترل استرس کنکور

استرس بزرگترین دشمن زندگی و موفقیت است و اگر کنترل نشود باعث بیماری های فراوان جسمی و روانی می شود. درسال های نزدیک کنکور هم دانش آموزان زیاد از این جانب در خطر هستن ، در ادامه راهکار هایی را برای کنترل استرس خواهم گفت.

برنامه ریزی

اگر در طول روز وقت کم می آوری و کار هایت نصفه می ماند و دائما بی نظم هستی ، این خودش بزرگترین عامل استرس هست. برای رهایی از استرس باید برنامه ریزی روزانه داشته باشید و کارها را طبق برنامه ای که نوشتید را مو به مو انجام بدهید. برای این کار یه دفترچه برمیدارید ، بالای دفترچه تاریخ میزنید و کارهایی رو که باید اون روز انجام بدهید را می نویسید و زمان برایش تعیین می کنید و دقیقا طبق همون کار ها رو انجام می دهید. 

یادت باشه مهم ترین کار را اول از همه انجام بدهید.

خواب

اگر خوابت کنترل شده نباشه (کم یا زیاد بخوابی) باعث بهم ریختگی سیستم عصبی و هورمونی میشه و در نتیجه باعث بوجود آمدن استرس میشه.

باید درست و به اندازه بخوابی ، در سن شما خواب کافی بین 7.5 تا 9 ساعت هست.

اگر بیش از حد می خوابی این ها رو چک کن (کبد چرب ، کم خونی ، کمبود ویتامین ، تیروئید) 

اگر مشکلی نداشتی باید از میزان خوابت کم کنی و به ساعت مطالعه و انجام کارهای روزانه ات اضافه کنی.

صبح ها زود بلند شو و کارهایت را انجام بده و شب ها هم زود بخواب و قبل از خواب هم یک ساعت با تلفن همراه کار نکن.

تغذیه

شاید این جمله را زیاد شنیده باشید که من رژیم هستم یا شاید هم خودتان زیاد از آن استفاده کرده اید. این را باید به شما بگویم که رژیم باید زیر نظر پزشک انجام شود و در غیر این صورت ممکن است برای شما خطر آفرین باشد. یا برعکس افرادی که پر خوری می کنند هم باید به فکر باشند چون به زودی نتیجه ی این پر خوری ها را در بزرگسالی خواهند دید.

مهم ترین وعده ی غذایی صبحانه هست حتما چند لقمه هم که شده صبحانه بخورید.

شیر ، ماست، پنیر ، خامه ، تخم مرغ ، سبزیجات ، موز ، پرتقال ، لیمو ، هندوانه ، سیب ، انار ، مغزیجات ، ماهی ، گوشت و قارچ از مهم ترین ها هستند که کمک به کنترل استرس میکند.

ورزش کنید

ضعف بدنی باعث می شود که شما استرست بیشتر بشه. اگر روزانه ورزش نمی کنی باید بهت بگم که داری ظلم بزرگی در حق خودت می کنی. روزانه حداقل 10 دقیقه ورزش کن.

پیاده روی ، شنا ، بارفیکس ، درازنشست ، دمبل 

همه ی این ها رو می توانید تو خانه هم انجام بدهید. مثلا برای پیاده روی ، می توانی در خانه مسیر هشت انگلیسی  انتخاب کنید و با سرعت راه بروید.

اگر این موارد گفته شده را با دقت بررسی کنی و از این به بعد رعایت کنی ، قطعا خیلی از مشکلاتت حل میشه که یکی از آن ها استرس هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *