نحوه مطالعه دو ماه مانده به کنکور

استراتژی مطالعه چند ماه مانده به کنکور

دو سه ماه پایانی کنکور بر خلاف باور بسیاری از دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است چون دانش آموزان ضعیف با خود می گویند که : من که تا اینجای کار درسی نخواندم پس بقیش هم همین کار را می کنم چون اگر بخوانم هم نتیجه نمی گیرم.

و این باور خیلی خطرناکی است که در ادامه برایتان توضیح می دهم که چه کارهایی انجام دهید تا یک نتیجه حداقلی را در کنکور رقم بزنید (حتی ممکن است با همان نتیجه یک رشته دلخواه هم در دانشگاه قبول شدید و دیگر پشت کنکور هم نمانید) 

خوب من برای اینکه بهتر مطلب جا بیافتد دانش آموزان را به 3 دسته تقسیم می کنم و استراتژی های مطالعاتی که در این دو سه ماه مانده می توانند انجام دهند را برای شما عزیزان بیان می کنم.

دسته اول دانش آموزانی هستند که پایه بسیار ضعیفی دارند ولی می خواهند در این مدت زمان باقی مانده تا سر حد توان تلاش کنند تا نتیجه بگیرند در مورد این دانش آموزان باید بگویم که بهتر است که مبحثی درس ها را جلو ببرند و مبحث های پر تکرار را شروع کنند و البته بعضی از این مباحث نیاز به پایه هم دارند و باید اول خوب پایه را یاد بگیرید که البته اگر منابع درستی انتخاب کنید می توانید به سرعت چیز هایی که لازم دارید را یاد بگیرید .

اگر احساس می کنید که خیلی ضعیف هستید و نمی توانید همه درس ها را به نقطه قابل قبول برسانید بهتر است که روی چند درس تمرکز کنید و البته پیشنهاد نمی کنم که بقیه درس ها را صفر بزنید چون در همین دو سه ماه پایانی هم می شود جوری عمل کرد که حداقل درسی را صفر یا منفی نزد و همان طور که می دانید بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری درس ها را منفی می زنند و اگر شما فقط به چند تست درست که واقعا مطمئن هستید پاسخ دهید در حد 5 تا 10 درصد در آن درس زده اید که خود این تراز شما را بسیار تغییر می دهد (باز هم تاکید می کنم آن هایی را که مطمئن هستید نه آن ها که بین 4 گزینه هم شک دارید!!!! )

و حالا چرا اصلا بعضی از دانش آموزان درس ها را منفی میزنند ؟؟ چون که آن ها این درس ها را در مدرسه خوانده اند و یا حتی برای کنکور هم اندکی خوانده اند ولی تسلط آن ها به حد کافی نیست و تست کافی در آن نزده اند پس زمانی که تست را می بینند با خود می گویند که ممن این مبحث را بلد هستم و تا الان هم که تو این آزمون از این چند سوال که آمده هیچ کدوم و نزدم بیا شانس و امتحان کنم و یه دونه بزنم که درست در بیاد و این کار را می کنند و در اکثر موارد اشتباه در می آید و باعث نابودی ترازشان می شود و اگر قبل کنکور یک سری تست هدفدار می زدند این مشکل پیش نمی آمد.

و این دانش آموزان در درس هایی مثل ادبیات می توانند روی قرابت و آرایه بیشتر تمرکز کنند که بتوانند یک درصد قابل قبول را در سطح خودشان بزنند.

پس خواهشم از شما عزیزان این است که در هر سطحی هستید تست زدن را فراموش نکنید و حتما به مقاله حفظ سریع درس سر بزنید و نکته گفته شده در آن را استفاده کنید.

دسته دوم از دانش آموزان متوسط هستند که پایه خیلی ضعیفی ندارند و فقط در بعضی قسمت ها مشکل دارند و در یکی از سال ها تقریبا (دهم یا یازدهم) مرور کمتری داشته اند و در سال دوازدهم و یکی از سال های دهم یا یازدهم تسلط بیشتری دارند 

این دانش آموزان از یک چیز در کنکور ضربه می خورند و آن هم تسلط کم روی بعضی قسمت های پایه است (مخصوصا در درس ریاضی ) پس بهتر است اول به سراغ پایه بروند و حداقل تا هفته اول فروردین آن را بهبود دهند و بعد به سراغ بقیه مباحث جا مانده بروند.

و این دانش آموزان در نقطه بسیار حساسی قرار دارند و احتمال نا امید شدنشان خیلی زیاد است چون که نیمه خالی لیوان را نگاه می کنند و همش به خود می گویند که با این همه مبحث مانده من باید چیکار کنم ؟

و باز هم باید مطلب بالا را تکرار کنم که بسیاری از داوطلبان درصد های خیلی پایینی می زنند و دلیل های مختلفی هم دارد و اگر شما بتوانید در هر درس 30 تا 40 درصد بزنید قطعا در بسیاری از رشته ها پذیرفته می شوید پس به جای نگرانی با تلاش مباحث جدید را تا آخر فروردین یا اوایل اردیبهشت بخوانید و بعد مباحث قبلی را مرور کنید و تست بزنید.

و البته این را هم بگویم که تمام مواردی را که گفتم یک نسخه کلی بود و شما ممکن است مشاوری داشته باشید که بسته به شرایط شما به شما برنامه بدهد.

کلاس کنکور آنلاین

و اما دسته سوم دانش آموزان قوی هستند که تا آخر اسفند درس هایشان را تمام می کنند این دانش آموزان برای بهبود تمرکز و آرامش ذهنشان حتما یکی دو روز را کاملا استراحت کنند و اصلا به درس فکر نکنند تا بعد از آن بتوانند 15 روز پر قدرت درس بخوانند و برای این دانش آموزان بهتر است که پنج روز اول را به مطالبی اختصاص دهند که تسلط کمتری دارند و آن ها را کاملا یاد بگیرند و در پنج روز دوم فقط تست بزنند و اشکالات خود را در مباحث پیدا کنند و در پنج روز بعد سعی کنند اشکالات خود را رفع کنند (همان اشکالاتی که در تست زنی پیدا کرده اند)

علیرضا ابری

علیرضا ابری

مشاور ارشد گروه ماترو

برای اطلاع از طرح های مشاوره و یا کلاس کنکور فرم زیر را تکمیل کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *