تاثیر استرس بر دانش آموزان

اضطراب و استرس و افت تحصيلي دانش آموز

در مطلب قبلي علت استرس دانش آموزان را شرح داديم كه چرا دانش آموزان دچار اضطراب و استرس مي شوند 

حال مي خواهيم تاثير اين فشار ها را بر تحصيل و زندگي آينده آن ها بررسي كنيم.

متاسفانه بسياري از دانش آموزان از كنكور و مدرسه براي خودشان يك غول مي سازند و هميشه در طول دوران تحصيل نگران هستند و فشار هاي زيادي را تحمل مي كنند كه در بيشتر موارد اين فشار ها عامل بيروني دارد.

يك مطلبي كه بايد شما دانش آموزان عزيز بدانيد اين است كه درست است كه كنكور يك آزمون بزرگ و سرنوشت ساز براي تمام دانش آموزان است و مي تواند سرنوشت يك دانش آموز را به كلي تغيير دهد ولي همه ي زندگي ما كنكور نيست زندگي هزاران آزمون دارد و براي موفقيت و سربلندي در تمام مقاطع آن بايد صد ها فاكتور را رعايت كنيم 

يك جمله كه در طول دوران مشاوره كه به دانش آموزان مي دهم بار ها و بارها شنيده ام اين است كه فلان شخص در خانواده ما تا دكترا خوانده و الان در يك كاري ديگر كه اصلا به رشته اش مربوط نمي شود مشغول است و رتبه خوبي هم داشته.

بايد به شما بگويم كه همان طور كه در مطلب بالا اشاره كردم زندگي هزاران فاكتور دارد فقط به گرفتن مدرك نيست و مدرك و تحصيلات دانشگاهي يكي از آن هاست و دليل نمي شود كه هر كسي مدرك داشه باشد در آن كار استاد باشد و يا در آن موفق باشد ما خيلي از افراد را در جامعه داريم كه بدون اندك علاقه اي وارد يك رشته در دنشگاه مي شوند و تا مدرك هاي بالا هم مي گيرند ولي در آخر به كار و حرفه ديگري مشغول مي شوند .

شما بايد به نحوي زندگي كنيد كه هم درس بخوانيد هم به كار هاي ديگرتان در طول روز برسيد مثلا من براي تمامي دانش آموزانم در طول روز زمان ورزش و فعاليت هاي جسماني قرار مي دهم و شعارم هم هميشه اين است كه شما بعد از كنكور هم به اين جسم و ذهن نياز داريد و خود ورزش هم شما را از اضطراب و استرس رهايي مي بخشد.

تاثير رفتار معلم و تفكر دانش آموز

ولي متاسفانه خيلي دانش آموزان دائما در ذهنشان نگراني دارند كه دائما به آن ها فشار وارد مي كند و باعث اذيت آن ها مي شود و اين افكار معمولا به اين شكل هستند كه نكند معلم درس بپرسه من يهو يادم بره نمره ام كم بشه ، نكنه امتحان رياضي نمره پاييني بگيرم و… (اين در حالي است كه آن درس را به مقدار كافي خوانده و تمرين هاي مختلف انجام داده و به جزوه معلم هم كاملا تسلط دارد)

كه البته اين اضطراب ها به خودي خود در ذهن همه به مقدار كم وجود دارد منتها موضوع از جايي خطرناك مي شود كه دانش آموز دائما اين افكار منفي را در ذهنش پرورش مي دهد  و بهترين روش براي آزادي از آن اين است كه نسبت به آن ها بيخيال باشيم و اعتماد به نفس خود را بالا ببريم و به خودمان اعتماد داشته باشيم و استرس و اضطراب را از خود دور كنيم.

مهم ترين فاكتور اين است ما حد تعادل را در طول دوران تحصيل و كنكورمان رعايت كنيم و نه آنقدر بي تفاوت نسبت به درس و مدرسه باشيم و نه آنقدر سخت گير كه باعث آسيب هاي جسمي و ذهني در ما بشود.

به اين نكات مهم توجه داشته باشيد و سعي كنيد آن ها را رعايت كنيد

1. درس را با دقت و عميق مطالعه نماييد.

2. با تمركز كامل درس بخوانيد و به هيچ عنوان از گوشي در هنگام مطالعه استفاده نكنيد.

3.بارها و بارها گفته ام كه تست را فراموش نكنيد تا زماني كه تست نزنيد درس خواندنتان هيچ تاثير و بازدهي براي شما ندارد.

4. اگر بعد از تست زدن متوجه شديد كه به تسلط بالاي نود درصد در آن درس رسيده ايد ديگر نگراني را كنار بگذاريد و به كارهايي كه به آن علاقه داريد بپردازيد مانند آشپزي و…

5. حتما هر دو هفته يك بار با خانواده و يا دوستانتان به تفريح و گردش برويد و اين كار بازدهي شما را چندين برابر مي كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *